Strona miłośnika fortyfikacji, Legnicy oraz innych ciekawych miejsc
.:: M E N U ::.

STRONA GŁÓWNA

:: Mapa Strony
:: Autor

LINIA MAGINOTA


:: Hackenberg
:: Fermont

WAŁ POMORSKI


:: Cegielnia
:: Inne miejsca

LINIA ODRY


:: Linia Odry
:: Krosno Odrzańskie
:: Nietków
:: Czerwieńsk-Brody zachód
:: Czerwieńsk-Brody wschód
:: Krępa-prom
::
:: Cigacice-Leśna Góra
::
:: Wielobłota-Przytoczki
:: Tarnawa - Wielobłota
:: Milsko - odcinek północny
:: Milsko - Bukowe Wzgórza
:: Bukowe Wzgórza
:: Bobrowniki-most
:: Most kolejowy
:: Most-Modrzyca
:: Nowa Sól
::
:: Bytom Odrzański - Tarnów Bycki
:: Bytom Odrzański-Odra
:: Drogomil-Bytom Odrzański
:: Dobrzejowice
::
:: Głogów - Huta Miedzi 0
:: Chobienia-Radoszyce 1
:: Chobienia-Radoszyce 2
:: Lasków - Chobienia
:: Ciechłowice - Laski
:: Buszkowice - Ciechłowice
:: Przychowa-Buszkowice
:: Uj. Zimnicy - Przychowa
:: Ścinawa - Uj. Zimnic

:: Ścinawa.
:: Ścinawa - Twierdza
:: Ścinawa - Mosty

:: Ścinawa - Dziewin
:: Dziewin
:: Dziewin-okolice
:: Przystań - Dziewin
:: Przystań - ujście Kaczawy
:: Ujście Kaczawy
:: Ujście Kaczawy - Lubiąż
::
:: Lubiąż-most - Malczyce
:: Malczyce-Odra
:: Malczyce - Zakrzów
:: Rzeczyca-bunkier
:: Rzeczyca - Brzeg Dolny
:: Brzeg Dolny - Śluza
:: Śluza-Uraz.
:: Uraz-Piskorzowice
:: Piskoworzyce - ujście Bystrzycy
:: Bunkier

WAŁ ATLANTYCKI


:: Wał Atlantycki
:: Utah Beach
:: Bateria Azeville
:: Pointe du Hoc
:: Omaha Beach
:: Bateria-Longues-sur-Mer
:: Port desantowy w Arromanches
:: Kajtwik Aan Zee
:: Ijmuiden
:: Den Helder
:: Den Helder II
:: Konwerderzand
:: Westland
:: Westkapelle
:: Vlissingen
:: Bray-Dunes
:: Grawelines
:: Grawelines-Twierdza
:: Sangatte
:: Cap-Blanc-Nez
:: Wissant-południe
:: Wissant-północ
:: Bateria Todt muzeum
:: Bateria Todt-II
:: Bateria Todt-podziemia
:: Cap-Gris-Nez
:: Eperlecques
:: Wyrzutnia V-1
:: Francja-2006

WAŁ ZACHODNI


:: Wał Zachodni
:: Venlo-lotnisko
:: Trier-Mozela
:: Irrel

M.R.U.


:: Mostki
:: Pniewo-Kęszyca
:: Pniewo
:: Lubrza Pz W 694
:: Pz W 719
:: Pz W 720
:: Pz W 721
:: Pz W 724
:: Pz W 875
:: Ołobok
:: Kęszyca Leśna

INNE LINIE


:: Verdun
:: Węgierska Górka
:: Pozycja Bielsko
:: Otmuchów - Pozycja Nysy
:: Przełęcz Dukielska
:: Hiszpania-Costa del Maresme

NIEMIECKIE POZYCJE POLOWE


:: Wąsosz - Góra
:: Gola - Szlichtyngowa

TWIERDZE


:: Srebrna Góra - Kolejka Zębata
:: Srebrna Góra - Fortyfikacje Chochołów
:: Srebrna Góra - Twierdza

:: Kostrzyn/Odrą

:: Twierdza w Julich
:: Eben Emael

:: Świnoujście - Fort Zachodni
:: Świnoujście - Basen U-botów

FESTUNG BRESLAU 1945


:: Las Osobowicki
:: Linia Widawy

FORTYFIKACJE CZESKIE


:: Fortyfikacje czeskie
:: Okolice Ostrawy
:: Hlucin-Darkowice
:: Okolice Trutnova

KOMPLEKS "RIESE"


:: Walim
:: Rzeczka
:: Włodarz
:: Osówka
:: Jugowice

ZASIEKI


:: Zasieki - Forst-Berge
:: Forst
:: Zasieki - Fabryka

OBIEKTY MILITARNE


:: Czołgi w Ardenach
:: Kędzierzyn Koźle
:: Antonówka
:: Działo V-3
:: Peenemunde
:: Ludwikowice-Kłodzkie
:: Police
:: Nowogród Bobrzański
:: Goczałków Górny
:: D.A.G-Fabrik Bromberg
:: Krąpiewo

ZNISZCZONE MOSTY


:: Świętoszów - wąskotorowka.
:: Bytom Odrzański.
:: Kruklanki-most
:: Pstrąże - most na Bobrze.

OBIEKTY I MIASTA ARMII RADZIECKIEJ


:: Szprotawa - Lotnisko
:: Kłomino
:: Świętoszów
:: Krzywa-osiedle
:: Krzywa-lotnisko
:: Kęszyca Leśna

LEGNICA


:: Legnica
:: Rynek
::
:: Panoramy

:: Koszary Wojska Polskiego.

:: Lotnisko
:: Lotnisko 2
:: Bocznica lotnisko
:: Wartownia-lotnisko
:: Koszary-Lotnisko

:: Koszary-Chojnowska
:: Koszary-Złotoryjska
:: Koszary Złotoryjska - warsztaty
:: Koszary-Słubicka
:: Koszary-Poznańska
:: Koszary-Poznańska-Bydgoska
:: Koszary-Pancerna
:: Budynki P.W.S.Z.
:: Wartownia P.W.S.Z.

:: Cmentarz Radziecki
:: Bloki
:: Ruski-Sklep
:: Strzelnica do rzutków.
::
:: Pomniki-L-ca
:: Śpiący Lew
:: Pomnik-Arnian
:: Pomnik-Złotoryjska
:: Pomnik-Piekary W.
:: Pomnik-Grenadierów.
:: Kolumna
:: Przybków
::
:: Rozbiórki
:: Rozbiórki-2
:: Browar
:: Browar-Etykiety
::
:: Mleczarnia-2005
:: Mleczarnia-rozbiórka-2005
:: Mleczarnia-rozbiórka-2013
::
:: Szpital Nr 4 Chirurgiczny
:: Szpital Nr 2 Zakażny, Daszyńskiego
:: Szpital w Lasku Złotoryjskim
::
:: Rzeźnia
::
:: Młynówka 2004
:: Młynówka 2005
:: Młynówka 2012
:: Młyn i Młynówka 2013
::
:: Dworzec PKS
:: Dworzec kolejowy
:: Torowisko na Dworcowej
::
:: Nowy Cmentarz w Jaszkowie
:: L-ca 1945
:: Obwodnica-schron
:: Strzelnice
:: Gestapo
:: Obwodnica
:: Autostrada
:: Stare reklamy
:: Lapidarium
:: Chojnowska
:: L-ca wczoraj i dziś
:: Łaźnia-Samochodówka
:: Kozi Staw
:: Głogowska
:: Głogowska-kuźnia
:: Plan Filmowy
:: Strefa Ekonomiczna
:: Skwer Fryderyka Chopina
:: Tranwaje w Legnicy
:: Przystanek na Pocztowej
:: Legnickie karczmy
:: Glinianki
:: Rycerska
:: Jaworzyńska
:: Willa Włoska
:: Zamek
::
:: Megasam-przebudowa.
:: Barak
:: Galeria Piastów
:: Galeria Ferio
:: Galeria Gwarna
:: Hipermarket Carrefour
:: Legnica - wycieczka z Włoszczowy.
::
:: Huragan 23.07 2009.
:: Bitwa 1945 r.
::
:: Legnica-Galeria Zdjęć
:: Moje video w YouTube

GŁOGÓW


:: GŁOGÓW
:: Stare miasto 1985
:: Stare miasto 2002-03
:: Stare miasto 2005
:: Stare miasto 2008
:: Stare miasto 2010
:: Stare miasto 2012
:: Twierdza
:: Park
:: Tradytor kolejowy
:: Ostr. Tumski
:: Lűnette am Schloss See
:: Bruckenkopf
:: Głogów-Galeria Zdjęć

BYTOM ODRZAŃSKI


:: Bytom Odrzański 2004
:: Bytom Odrzański 2009/11
:: Filary mostu.

RUINY PAŁACÓW


:: RUINY PAŁACÓW
:: Maniów Mały
:: Winnica
:: Dłużyce
:: Zaborów
:: Siedlisko
:: Uraz
:: Ręszów
:: Gorczyn
:: Gaworzyce
:: Małuszów
:: Małuszów-remont
:: Unisław Ślaski
:: Nietków
:: Dziewin
:: Kliczków

INNE MIEJSCA


:: Auschwitz-Birkenau
:: Bolków - Czerwone Wzgórze
:: Ratowice

:: Grunwald 2010
::
:: Brzeg Dolny - Pałac
:: Brzeg Dolny - Mauzoleum

:: Lubiąż i okolice
:: Lubiąż - Trzy Krzyże

:: Szprotawa-Lotnisko
:: Kłomino
:: Świętoszów
:: Krzywa-osiedle
:: Krzywa-lotnisko

:: Prochowice
:: Kolektor
:: Lisowice

:: Malczyce-Fabryka
:: Stopień Wodny Malczyce
:: Malczyce-Cukrownia
:: Malczyce-Odra
::
:: Lubin-ruina cementowni.
:: Zamek Grodziec
:: Stanisławów - stacja radiowa
:: Le Mont-Saint-Michel
:: Wzgórze Gosań
:: Wleń-Zamek Lenno
:: Bagno
:: Bobolin
:: Zakręt Śmierci
:: Świdnica
:: Dziwiszów
:: Snowidza
:: Ostrzyca-Proboszczów
:: Wałbrzych Mauzoleum
:: Browar w Sobótce
:: Wilków
:: Oradour-sur-Glane

AUTOSTRADY W BUDOWIE


Rędzin-Autostrada A-8

NIEDOKOŃCZONE AUTOSTRADY


:: Jędrzychowice-Krzywa Autostrada A-4
:: Kraśnik-Dolny Autostrada A-4
:: Jordanowo Autostrada A-2

STARE POMNIKI


:: Stare Cmentarze
:: Stare Pomniki 1914-18
:: Pomniki 1914-1918
:: Pomniki 1914-1918 II
:: Małuszów 1866
:: Pomniki 1870-71
:: Pomniki Nadesłane
:: Pomnik w J.Górze
:: Pomniki Marka
:: Reil
:: Nielestno
:: Rędzin
:: Cmentarz żołnierzy 2 Armii WP

MIASTA


:: Koln
:: Berlin
:: Poznań

GALERIE ZDJĘĆ

:: Linki

:: Ksiega Gości


Wesele

.:: K O N T A K T ::.

Mój E-mail @


Strona istenieje od: 11.07.2001r.
Atualizowana na bieżąco.


.:: W 3 C ::.

Stronę najlepiej ogłądać w rozdzielczości 1024x768 32bit dowolną przeglądarką zgodną z standardami W3 Consortium

Valid XHTML 1.0! Valid CSS!

Wał Pomorski


Penetracje wału pomorskiego rozpocząłem wiosną 1980 roku. Odbyłem wtedy kilka motocyklowych wypraw. Czytając wcześniej przewodniki i książki tematyczne, starałem się odnaleźć ciekawe miejsca w terenie, co nie było zawsze łatwe. Często będąc w tych okolicach miałem duże problemy z odnalezieniem interesujących mnie miejsc. Dużo dróg zaznaczonych na mapie jako drogi drugo-trzeciorzędne okazywały się na miejscu drogami polnymi bez znaków i kierunków , a nie rzadko kończyły się w lesie. Nie mówiąc już o tym, że nie raz stawały na drodze poligony wojskowe. Mimo tylu przeszkód byłem chyba w większości najciekawszych miejsc, takich jak Tuczno i Strzaliny, objechałem okolice Wałcza i Piły. Dotarłem też do Nadarzyc. Jeszcze dzisiaj będąc w tych okolicach przejazdem zawsze robie krótkie postoje w miejscach przecięcia drogi z wałem pomorskim, chociażby w Szczecinku gdzie stroi ładny bunkier u wylotu drogi do Koszalina. Zamieszczone tu zdjęcia są czarno-białe i po tylu latach nie wszystkie miejsca jestem w stanie zlokalizować.


Grupa warowna "Cegielnia",

czyli druga wizyta po 22 - latach.

Maj 1980 - Sierpień 2002 r.


Tak pisałem dwa lata temu, przyszedł jednak czas zmienić jedną z moich pierwszych stron. Do tej pory dysponowałem tylko kilkoma zdjęciami z wypadów motocyklowych, jakie odbyłem w latach 1980-81. W roku 2002 miałem okazje odwiedzić przejazdem jedno z najciekawszych miejsc Wału Pomorskiego, miasto Wałcz i jego grupę warowną zwaną za moich czasów Czapą Hitlera, a obecnie Cegielnią. Zamieszczone zdjęcia czarno-biale są już archiwalnymi dokumentami z 1980 r.


Droga do Kompleksu "Cegielnia"

Wzgórze warowne leży pomiędzy drogami wylotowymi do Jastrowia i Piły, ale dojechać można kierując się do dworca kolejowego. Przejechać trzeba jeszcze wyboiste torowisko przejazdu kolejowego i dalej też nieciekawą drogą, dojeżdża się do placu przed szlabanem zamykającym "wysypisko".


Dalej to już tylko pieszo, zresztą widziałem, że ludzie chodzą tu sobie na spacer.


Widok na "cegielnie"

Do Wałcza przyjechałem specjalnie w drodze powrotnej z wybrzeża. Spędziłem tu tylko godzinę, mając przed sobą zachodzące już słońce i daleką podróż.


Pierwszy bunkier.


Po przejściu szlabanu jeszcze kawałek i jesteśmy na miejscu. Bunkrów jest kilka w dość bliskiej odległości, są one w różnym stanie.


Wejście i jego obrona.

I tu niestety rozczarowałem się. Na wzgórzu zaszły dość istotne zmiany. Pamiętam jak w bezpośredniej bliskości bunkrów były pola uprawne, a tu, co dzikie wysypisko śmieci. Wszystko pozarastane, trudno dziś poznać to miejsce.


Stanowisko obrony wejścia, dziś.

Wejście bunkra bronione jest przez wyjątkowo duże stanowisko bojowe, osłonięte płytą pancerną.


Wejścia do bunkrów w Wałczu.

Pierwszy bunkier jest w niezmienionym stanie, co widać na zdjęciach.


Wejście.

Do środka nie wchodziłem z braku czasu, ale byłem tu poprzednim razem. Uważać tylko trzeba na studnie pułapkę.


Wejście widoczne z góry.

Zniszczone jest tylko trochę drugie wejście, w którym jeszcze dziś widać fosę zapadnie.


Stanowisko bojowe.

Do tego miejsca po kopule można dojść od środka.


Zachowana belka.

Miejsce to jest najlepiej zachowane na tym kompleksie.


Wnętrze dzwonu.

Z góry widoczne jest stanowisko bojowe, z korytarzem dochodzącym.


W tym leju, po kopule pozostały tylko śruby mocujące i
druty zbrojeniowe.

Przynajmniej jeden w którym byłem nie został wysadzony. Brakuje w im jedynie kopuł pancernych po, których pozostały dziury w ziemi z wystającymi śrubami mocującymi.


Powyrywane zbrojenia.

Tak, to to samo miejsce co wyżej tylko dzisiaj.


Podkopany bunkier.


Następny bunkier jest odkryty do fundamentów i przechylony, na skraju wyrobiska.


Ten układ bunkra to już historia.

Początkowo brakowało mi ciągle jednego bunkra, który dobrze zapamiętałem, i gdzie robiłem zdjęcia.


Tak jest dzisiaj.

Dopiero po analizie zdjęć byłem już pewny, że brakujący mi bunkier został podkopany i osunął się w dół.


Moja żona zagląda pod załamany strop.

Dwadzieścia lat temu z podejściem do wysadzonych stropów nie było problemów.


Widoczna bryła tego dwu poziomowego kolosa.

Detonacja uszkodziła mu strop urywając go na końcach i podnosząc w środku, co widać dobrze na zdjęciu.


Przechylony bunkier.

Widoczna na zdjęciu boczna ściana bunkra z wystającą kostką, której nie znam przeznaczenia, ma ślady pęknięcia i jest przesunięta pod wpływem wybuchu.


Z niektórych pozostały tylko ogromne bloki betonu, ale
widoczna grubość stropów przytłacza jeszcze dzisiaj.

Na zdjęciu tym widać najlepiej, jak wyglądał bunkier przed jego osunięciem.


Widok na całość.

Widok na tunel, który łączy bunkier z wysuniętym stanowiskiem bojowym. Najciekawsze jest to, że wykonany jest z prefabrykatów.


Wysunięte stanowisko.

Tak wygląda dzisiaj, a tak poniżej wczoraj.

Trochę żałuje, że nie miałem czasu na zejście w bezpośrednią bliskość bunkra, a zwłaszcza zobaczenie z bliska tunelu odkrytego dziś przez piasek skarpy.


Osuwajaca się piaszczysta skarpa odsłoniła fragment
fundamentu na którym była kopuła pancerna.

Miejscami stroma skarpa odsłania w miejscu osunięcia fundamenty budowli. Ogólnie to okolica bardzo ciekawa zachęcająca do wędrówki w kierunku północnym.


Wysunięte stanowisko.

Szkoda, że nie miałem czasu zobaczyć bunkry drugiej linii obrony, będące w zespole fortyfikacji G.W. Cegielnia. Może innym razem.


Na koniec dodam coś od siebie. Myślę, że miejsce to świetnie nadaje się na muzeum plenerowe Wału Pomorskiego. Cały kompleks leży w granicach miasta i byłby jego dużą atrakcją. Nawet przechylony B-werk, jest unikatem. Za przykładem Czechów, można by odbudować uszkodzone bunkry, postawić dzwony i odkopać widoczne jeszcze transzeje. Dużym atutem jest też to, że toczyły się tu walki w 1945 r. Dodając do tego kompleksu wystawę sprzętu wojskowego, można by przyciągnąć w to miejsce wielu turystów


Galeria zdjęć.



Grupa Warowna "Cegielnia"
Nowe zdjęcia z 30.12.2007.
Nadesłane przez mieszkańca Wałcza.
9 zdjęć.

Lokalizacja - Mapa
Wałcz


Dzięki nadesłanym zdjęciom, mogę stwierdzić, że na terenie kompleksu "Cegielnia" dużo się zmieniło. Z zainteresowaniem będę obserwował postępujące zmiany.







15.06.2003.
22.11.2006.
20.02.2008.



[do góry]

Copyright © 2001-2012 fortyfikacje.legnica.pl | Projekt i wykonanie: ITCentris