Strona miłośnika fortyfikacji, Legnicy oraz innych ciekawych miejsc
.:: M E N U ::.

STRONA GŁÓWNA

:: Mapa Strony
:: Autor

LINIA MAGINOTA


:: Hackenberg
:: Fermont

WAŁ POMORSKI


:: Cegielnia
:: Inne miejsca

LINIA ODRY


:: Linia Odry
:: Krosno Odrzańskie
:: Nietków
:: Czerwieńsk-Brody zachód
:: Czerwieńsk-Brody wschód
:: Krępa-prom
::
:: Cigacice-Leśna Góra
::
:: Wielobłota-Przytoczki
:: Tarnawa - Wielobłota
:: Milsko - odcinek północny
:: Milsko - Bukowe Wzgórza
:: Bukowe Wzgórza
:: Bobrowniki-most
:: Most kolejowy
:: Most-Modrzyca
:: Nowa Sól
::
:: Bytom Odrzański - Tarnów Bycki
:: Bytom Odrzański-Odra
:: Drogomil-Bytom Odrzański
:: Dobrzejowice
::
:: Głogów - Huta Miedzi 0
:: Chobienia-Radoszyce 1
:: Chobienia-Radoszyce 2
:: Lasków - Chobienia
:: Ciechłowice - Laski
:: Buszkowice - Ciechłowice
:: Przychowa-Buszkowice
:: Uj. Zimnicy - Przychowa
:: Ścinawa - Uj. Zimnic

:: Ścinawa.
:: Ścinawa - Twierdza
:: Ścinawa - Mosty

:: Ścinawa - Dziewin
:: Dziewin
:: Dziewin-okolice
:: Przystań - Dziewin
:: Przystań - ujście Kaczawy
:: Ujście Kaczawy
:: Ujście Kaczawy - Lubiąż
::
:: Lubiąż-most - Malczyce
:: Malczyce-Odra
:: Malczyce - Zakrzów
:: Rzeczyca-bunkier
:: Rzeczyca - Brzeg Dolny
:: Brzeg Dolny - Śluza
:: Śluza-Uraz.
:: Uraz-Piskorzowice
:: Piskoworzyce - ujście Bystrzycy
:: Bunkier

WAŁ ATLANTYCKI


:: Wał Atlantycki
:: Utah Beach
:: Bateria Azeville
:: Pointe du Hoc
:: Omaha Beach
:: Bateria-Longues-sur-Mer
:: Port desantowy w Arromanches
:: Kajtwik Aan Zee
:: Ijmuiden
:: Den Helder
:: Den Helder II
:: Konwerderzand
:: Westland
:: Westkapelle
:: Vlissingen
:: Bray-Dunes
:: Grawelines
:: Grawelines-Twierdza
:: Sangatte
:: Cap-Blanc-Nez
:: Wissant-południe
:: Wissant-północ
:: Bateria Todt muzeum
:: Bateria Todt-II
:: Bateria Todt-podziemia
:: Cap-Gris-Nez
:: Eperlecques
:: Wyrzutnia V-1
:: Francja-2006

WAŁ ZACHODNI


:: Wał Zachodni
:: Venlo-lotnisko
:: Trier-Mozela
:: Irrel

M.R.U.


:: Mostki
:: Pniewo-Kęszyca
:: Pniewo
:: Lubrza Pz W 694
:: Pz W 719
:: Pz W 720
:: Pz W 721
:: Pz W 724
:: Pz W 875
:: Ołobok
:: Kęszyca Leśna

INNE LINIE


:: Verdun
:: Węgierska Górka
:: Pozycja Bielsko
:: Otmuchów - Pozycja Nysy
:: Przełęcz Dukielska
:: Hiszpania-Costa del Maresme

NIEMIECKIE POZYCJE POLOWE


:: Wąsosz - Góra
:: Gola - Szlichtyngowa

TWIERDZE


:: Srebrna Góra - Kolejka Zębata
:: Srebrna Góra - Fortyfikacje Chochołów
:: Srebrna Góra - Twierdza

:: Kostrzyn/Odrą

:: Twierdza w Julich
:: Eben Emael

:: Świnoujście - Fort Zachodni
:: Świnoujście - Basen U-botów

FESTUNG BRESLAU 1945


:: Las Osobowicki
:: Linia Widawy

FORTYFIKACJE CZESKIE


:: Fortyfikacje czeskie
:: Okolice Ostrawy
:: Hlucin-Darkowice
:: Okolice Trutnova

KOMPLEKS "RIESE"


:: Walim
:: Rzeczka
:: Włodarz
:: Osówka
:: Jugowice

ZASIEKI


:: Zasieki - Forst-Berge
:: Forst
:: Zasieki - Fabryka

OBIEKTY MILITARNE


:: Czołgi w Ardenach
:: Kędzierzyn Koźle
:: Antonówka
:: Działo V-3
:: Peenemunde
:: Ludwikowice-Kłodzkie
:: Police
:: Nowogród Bobrzański
:: Goczałków Górny
:: D.A.G-Fabrik Bromberg
:: Krąpiewo

ZNISZCZONE MOSTY


:: Świętoszów - wąskotorowka.
:: Bytom Odrzański.
:: Kruklanki-most
:: Pstrąże - most na Bobrze.

OBIEKTY I MIASTA ARMII RADZIECKIEJ


:: Szprotawa - Lotnisko
:: Kłomino
:: Świętoszów
:: Krzywa-osiedle
:: Krzywa-lotnisko
:: Kęszyca Leśna

LEGNICA


:: Legnica
:: Rynek
::
:: Panoramy

:: Koszary Wojska Polskiego.

:: Lotnisko
:: Lotnisko 2
:: Bocznica lotnisko
:: Wartownia-lotnisko
:: Koszary-Lotnisko

:: Koszary-Chojnowska
:: Koszary-Złotoryjska
:: Koszary Złotoryjska - warsztaty
:: Koszary-Słubicka
:: Koszary-Poznańska
:: Koszary-Poznańska-Bydgoska
:: Koszary-Pancerna
:: Budynki P.W.S.Z.
:: Wartownia P.W.S.Z.

:: Cmentarz Radziecki
:: Bloki
:: Ruski-Sklep
:: Strzelnica do rzutków.
::
:: Pomniki-L-ca
:: Śpiący Lew
:: Pomnik-Arnian
:: Pomnik-Złotoryjska
:: Pomnik-Piekary W.
:: Pomnik-Grenadierów.
:: Kolumna
:: Przybków
::
:: Rozbiórki
:: Rozbiórki-2
:: Browar
:: Browar-Etykiety
::
:: Mleczarnia-2005
:: Mleczarnia-rozbiórka-2005
:: Mleczarnia-rozbiórka-2013
::
:: Szpital Nr 4 Chirurgiczny
:: Szpital Nr 2 Zakażny, Daszyńskiego
:: Szpital w Lasku Złotoryjskim
::
:: Rzeźnia
::
:: Młynówka 2004
:: Młynówka 2005
:: Młynówka 2012
:: Młyn i Młynówka 2013
::
:: Dworzec PKS
:: Dworzec kolejowy
:: Torowisko na Dworcowej
::
:: Nowy Cmentarz w Jaszkowie
:: L-ca 1945
:: Obwodnica-schron
:: Strzelnice
:: Gestapo
:: Obwodnica
:: Autostrada
:: Stare reklamy
:: Lapidarium
:: Chojnowska
:: L-ca wczoraj i dziś
:: Łaźnia-Samochodówka
:: Kozi Staw
:: Głogowska
:: Głogowska-kuźnia
:: Plan Filmowy
:: Strefa Ekonomiczna
:: Skwer Fryderyka Chopina
:: Tranwaje w Legnicy
:: Przystanek na Pocztowej
:: Legnickie karczmy
:: Glinianki
:: Rycerska
:: Jaworzyńska
:: Willa Włoska
:: Zamek
::
:: Megasam-przebudowa.
:: Barak
:: Galeria Piastów
:: Galeria Ferio
:: Galeria Gwarna
:: Hipermarket Carrefour
:: Legnica - wycieczka z Włoszczowy.
::
:: Huragan 23.07 2009.
:: Bitwa 1945 r.
::
:: Legnica-Galeria Zdjęć
:: Moje video w YouTube

GŁOGÓW


:: GŁOGÓW
:: Stare miasto 1985
:: Stare miasto 2002-03
:: Stare miasto 2005
:: Stare miasto 2008
:: Stare miasto 2010
:: Stare miasto 2012
:: Twierdza
:: Park
:: Tradytor kolejowy
:: Ostr. Tumski
:: Lűnette am Schloss See
:: Bruckenkopf
:: Głogów-Galeria Zdjęć

BYTOM ODRZAŃSKI


:: Bytom Odrzański 2004
:: Bytom Odrzański 2009/11
:: Filary mostu.

RUINY PAŁACÓW


:: RUINY PAŁACÓW
:: Maniów Mały
:: Winnica
:: Dłużyce
:: Zaborów
:: Siedlisko
:: Uraz
:: Ręszów
:: Gorczyn
:: Gaworzyce
:: Małuszów
:: Małuszów-remont
:: Unisław Ślaski
:: Nietków
:: Dziewin
:: Kliczków

INNE MIEJSCA


:: Auschwitz-Birkenau
:: Bolków - Czerwone Wzgórze
:: Ratowice

:: Grunwald 2010
::
:: Brzeg Dolny - Pałac
:: Brzeg Dolny - Mauzoleum

:: Lubiąż i okolice
:: Lubiąż - Trzy Krzyże

:: Szprotawa-Lotnisko
:: Kłomino
:: Świętoszów
:: Krzywa-osiedle
:: Krzywa-lotnisko

:: Prochowice
:: Kolektor
:: Lisowice

:: Malczyce-Fabryka
:: Stopień Wodny Malczyce
:: Malczyce-Cukrownia
:: Malczyce-Odra
::
:: Lubin-ruina cementowni.
:: Zamek Grodziec
:: Stanisławów - stacja radiowa
:: Le Mont-Saint-Michel
:: Wzgórze Gosań
:: Wleń-Zamek Lenno
:: Bagno
:: Bobolin
:: Zakręt Śmierci
:: Świdnica
:: Dziwiszów
:: Snowidza
:: Ostrzyca-Proboszczów
:: Wałbrzych Mauzoleum
:: Browar w Sobótce
:: Wilków
:: Oradour-sur-Glane

AUTOSTRADY W BUDOWIE


Rędzin-Autostrada A-8

NIEDOKOŃCZONE AUTOSTRADY


:: Jędrzychowice-Krzywa Autostrada A-4
:: Kraśnik-Dolny Autostrada A-4
:: Jordanowo Autostrada A-2

STARE POMNIKI


:: Stare Cmentarze
:: Stare Pomniki 1914-18
:: Pomniki 1914-1918
:: Pomniki 1914-1918 II
:: Małuszów 1866
:: Pomniki 1870-71
:: Pomniki Nadesłane
:: Pomnik w J.Górze
:: Pomniki Marka
:: Reil
:: Nielestno
:: Rędzin
:: Cmentarz żołnierzy 2 Armii WP

MIASTA


:: Koln
:: Berlin
:: Poznań

GALERIE ZDJĘĆ

:: Linki

:: Ksiega Gości


Wesele

.:: K O N T A K T ::.

Mój E-mail @


Strona istenieje od: 11.07.2001r.
Atualizowana na bieżąco.


.:: W 3 C ::.

Stronę najlepiej ogłądać w rozdzielczości 1024x768 32bit dowolną przeglądarką zgodną z standardami W3 Consortium

Valid XHTML 1.0! Valid CSS!

ŚCINAWA-DZIEWIN

Maj 2002r

Kolejny odcinek Lini Odrzańskiej rozpocząłem, w Ścinawie gdzie zaparkowałem samochód przed ratuszem i ruszyłem w kierunku portu. Przed mostem skręciłem w prawo za przesypownią cementu skręciłem w dół. Po przejechaniu torów kolejowych byłem już nad Odrą przy moście kolejowym. Trafiłem akurat na zawody wędkarskie i na wale było sporo ludzi.

Zrzucony okrąglak.

Za mostem kolejowym leży zrzucony z nasypu okrągły schron wartowniczy, bez czapy.

Wejścia do schronu.

Po dwustu metrach od mostu kolejowego znajduje się cały schron z dwoma wejściami.

Widoczne napisy.

Przy jednym z wejść widoczne są napisy. Numeru bunkra nie dało się odczytać, ale rok budowy 1936 jest wyraźny. W środku stoi woda, wejścia są do połowy zasypane.

Wyjście awaryjne.

Szukałem na górze kopuły obserwacyjnej, ale jej nie było. Tylko wyjście awaryjne było dobrze zachowane.

Podniesiony strop.

Jadąc dalej polną drogą, wyjeżdża się na otwartą przestrzeń, gdzie trzeba skręcić w lewo i trzymać się bliżej rzeki. Dopiero w następnej kępie drzew po około 500m zainstalowana jest grupa trzech bunkrów na odcinku stu metrów. Pierwszy to maluch skierowany w kierunku Ścinawy. Wybuch podniósł mu strop nad przedziałem bojowym.

Zniszczony schron.

Zaraz za nim jest bardzo blisko schron, trochę cofnięty. Można go łatwo przeoczyć nie spodziewając się go tak blisko, jest zresztą bardzo zniszczony i zarośnięty. Posiadał kopułę obserwacyjną i wraz z następnym bunkrem tworzył grupę bojową.

Wywrócony strop.

W podobnej odległości jest trzeci bunkier skierowany w przeciwnym kierunku. Strop ma wywrócony w jednym kawałku bez belek.

Fragment schronu.

Zbliżając się do lini wysokiego napięcia spotykamy duży schron z częściowo zachowanym stropem.

Pozostały tylko ściany.

Następny schron jest już za linią, ale pozostały z niego tylko gołe ściany. Droga zmienia się w wędkarską ścieżkę.

Dwie ściany malucha.

Po kolejnym bojowym maluchu pozostały tylko dwie ściany. Za to widok doskonały na pokonany odcinek pod wysokim napięciem. Okolica zaczyna się zmieniać. Skończył się wał p. powodziowy, który zmienił się w wysoką skarpę przy samej rzece.

Ocalały narożnik.

Już po stu metrach jest kolejny schron, posadowiony wysoko na skarpie. Biedak nie był wystarczająco obsypany ziemią od strony Odry i wybuch wyrwał mu ścianę w środkowej części, którą wrzucił do rzeki.

Tu była kopuła obserwacyjna.

Najlepiej zachował się fragment ze stanowiskiem obserwatora, który oparł się eksplozji.

Dziwna budowla.

Kolejny obiekt to budowla całkiem współczesna, ale ma coś wspólnego z resztą, jest też w ruinie. Nie było wyjścia trzeba było się wdrapać na górę i zobaczyć, co to jest.

Wnętrze budowli.

Wejście jest z poziomu pola. W środku znajduje się duża hala z galerią w koło, na dole pozostałości po dużych silnikach lub agregatach. Pod nimi stalowe zbiorniki, musiało tu być stanowisko czerpania wody dla pobliskiego PGR-u.

Podwójny bunkier.

Dosłownie kilkanaście metrów od tego zjawiska jest bardzo ciekawy bunkier. Jeszcze nie miałem okazji spotkać podobnego rozwiązania. Posadowiony jest dość wysoko w skarpie, tak, że tylna ściana jest murem oporowym bez możliwości wybudowania wejścia. Jest to podwójny bunkier rozchylony w kącie rozwartym, widocznym na zdjęciu. Najciekawsze jest rozwiązanie wejść, które znajdowały się obok płyty pancernej, ale pod kątem prostym do niej. W ten sposób wysunięta ściana zewnętrzna tworzyła osłonę i pełniła role maski. Na zdjęciu wewnętrzna ściana przedziału bojowego została przesunięta i zamknęła korytarz wejściowy.

Rozpruty bunkier.

Dalej skarpa stopniowo zanika, ale teren robi się dziki. Dopiero po kilometrze znajduje duży bunkier z przedziałem bojowym, ale kompletnie zniszczony. Zostały tylko fragmenty ścian.

Typowy schron.

Pojawiła się wygodna polna droga, jest blisko dobrze widoczny duży schron bez stropu.

To nie UFO to wbity w ziemie strop.

Gdy zsiadłem z roweru żeby obejrzeć schron z bliska, w głębi lasu zobaczyłem jeszcze jeden bunkier, ale gdy podszedłem bliżej okazało się, że jest to wbity pionowo w ziemie strop. Na jego powierzchni pęknięcia rozchodzą się symetrycznie od środka, jest też kilka prętów pod drut kolczasty.

Wejście do malucha.

Ostatnim bunkrem na tym odcinku był mały bunkier z wywiniętym stropem. Jest widoczna w środku data 1930 r. Skierowany jest na południe w miejsce, gdzie wypływa błotnista rzeczka ze ślepej odnogi, zresztą nie do przejścia.

Plan bunkrów.

Dalej udałem się ścieżką wzdłuż odnogi do wsi Dziewin i stamtąd asfaltem do Ścinawy. Do ostatniego bunkra przejechałem w trenie 10 km, a z drogą powrotną 18 km.



Dalej:
Dziewin

12.09.03.


[do góry]

Copyright © 2001-2012 fortyfikacje.legnica.pl | Projekt i wykonanie: ITCentris