Strona miłośnika fortyfikacji, Legnicy oraz innych ciekawych miejsc
.:: M E N U ::.

STRONA GŁÓWNA

:: Mapa Strony
:: Autor

LINIA MAGINOTA


:: Hackenberg
:: Fermont

WAŁ POMORSKI


:: Cegielnia
:: Inne miejsca

LINIA ODRY


:: Linia Odry
:: Krosno Odrzańskie
:: Nietków
:: Czerwieńsk-Brody zachód
:: Czerwieńsk-Brody wschód
:: Krępa-prom
::
:: Cigacice-Leśna Góra
::
:: Wielobłota-Przytoczki
:: Tarnawa - Wielobłota
:: Milsko - odcinek północny
:: Milsko - Bukowe Wzgórza
:: Bukowe Wzgórza
:: Bobrowniki-most
:: Most kolejowy
:: Most-Modrzyca
:: Nowa Sól
::
:: Bytom Odrzański - Tarnów Bycki
:: Bytom Odrzański-Odra
:: Drogomil-Bytom Odrzański
:: Dobrzejowice
::
:: Głogów - Huta Miedzi 0
:: Chobienia-Radoszyce 1
:: Chobienia-Radoszyce 2
:: Lasków - Chobienia
:: Ciechłowice - Laski
:: Buszkowice - Ciechłowice
:: Przychowa-Buszkowice
:: Uj. Zimnicy - Przychowa
:: Ścinawa - Uj. Zimnic

:: Ścinawa.
:: Ścinawa - Twierdza
:: Ścinawa - Mosty

:: Ścinawa - Dziewin
:: Dziewin
:: Dziewin-okolice
:: Przystań - Dziewin
:: Przystań - ujście Kaczawy
:: Ujście Kaczawy
:: Ujście Kaczawy - Lubiąż
::
:: Lubiąż-most - Malczyce
:: Malczyce-Odra
:: Malczyce - Zakrzów
:: Rzeczyca-bunkier
:: Rzeczyca - Brzeg Dolny
:: Brzeg Dolny - Śluza
:: Śluza-Uraz.
:: Uraz-Piskorzowice
:: Piskoworzyce - ujście Bystrzycy
:: Bunkier

WAŁ ATLANTYCKI


:: Wał Atlantycki
:: Utah Beach
:: Bateria Azeville
:: Pointe du Hoc
:: Omaha Beach
:: Bateria-Longues-sur-Mer
:: Port desantowy w Arromanches
:: Kajtwik Aan Zee
:: Ijmuiden
:: Den Helder
:: Den Helder II
:: Konwerderzand
:: Westland
:: Westkapelle
:: Vlissingen
:: Bray-Dunes
:: Grawelines
:: Grawelines-Twierdza
:: Sangatte
:: Cap-Blanc-Nez
:: Wissant-południe
:: Wissant-północ
:: Bateria Todt muzeum
:: Bateria Todt-II
:: Bateria Todt-podziemia
:: Cap-Gris-Nez
:: Eperlecques
:: Wyrzutnia V-1
:: Francja-2006

WAŁ ZACHODNI


:: Wał Zachodni
:: Venlo-lotnisko
:: Trier-Mozela
:: Irrel

M.R.U.


:: Mostki
:: Pniewo-Kęszyca
:: Pniewo
:: Lubrza Pz W 694
:: Pz W 719
:: Pz W 720
:: Pz W 721
:: Pz W 724
:: Pz W 875
:: Ołobok
:: Kęszyca Leśna

INNE LINIE


:: Verdun
:: Węgierska Górka
:: Pozycja Bielsko
:: Otmuchów - Pozycja Nysy
:: Przełęcz Dukielska
:: Hiszpania-Costa del Maresme

NIEMIECKIE POZYCJE POLOWE


:: Wąsosz - Góra
:: Gola - Szlichtyngowa

TWIERDZE


:: Srebrna Góra - Kolejka Zębata
:: Srebrna Góra - Fortyfikacje Chochołów
:: Srebrna Góra - Twierdza

:: Kostrzyn/Odrą

:: Twierdza w Julich
:: Eben Emael

:: Świnoujście - Fort Zachodni
:: Świnoujście - Basen U-botów

FESTUNG BRESLAU 1945


:: Las Osobowicki
:: Linia Widawy

FORTYFIKACJE CZESKIE


:: Fortyfikacje czeskie
:: Okolice Ostrawy
:: Hlucin-Darkowice
:: Okolice Trutnova

KOMPLEKS "RIESE"


:: Walim
:: Rzeczka
:: Włodarz
:: Osówka
:: Jugowice

ZASIEKI


:: Zasieki - Forst-Berge
:: Forst
:: Zasieki - Fabryka

OBIEKTY MILITARNE


:: Czołgi w Ardenach
:: Kędzierzyn Koźle
:: Antonówka
:: Działo V-3
:: Peenemunde
:: Ludwikowice-Kłodzkie
:: Police
:: Nowogród Bobrzański
:: Goczałków Górny
:: D.A.G-Fabrik Bromberg
:: Krąpiewo

ZNISZCZONE MOSTY


:: Świętoszów - wąskotorowka.
:: Bytom Odrzański.
:: Kruklanki-most
:: Pstrąże - most na Bobrze.

OBIEKTY I MIASTA ARMII RADZIECKIEJ


:: Szprotawa - Lotnisko
:: Kłomino
:: Świętoszów
:: Krzywa-osiedle
:: Krzywa-lotnisko
:: Kęszyca Leśna

LEGNICA


:: Legnica
:: Rynek
::
:: Panoramy

:: Koszary Wojska Polskiego.

:: Lotnisko
:: Lotnisko 2
:: Bocznica lotnisko
:: Wartownia-lotnisko
:: Koszary-Lotnisko

:: Koszary-Chojnowska
:: Koszary-Złotoryjska
:: Koszary Złotoryjska - warsztaty
:: Koszary-Słubicka
:: Koszary-Poznańska
:: Koszary-Poznańska-Bydgoska
:: Koszary-Pancerna
:: Budynki P.W.S.Z.
:: Wartownia P.W.S.Z.

:: Cmentarz Radziecki
:: Bloki
:: Ruski-Sklep
:: Strzelnica do rzutków.
::
:: Pomniki-L-ca
:: Śpiący Lew
:: Pomnik-Arnian
:: Pomnik-Złotoryjska
:: Pomnik-Piekary W.
:: Pomnik-Grenadierów.
:: Kolumna
:: Przybków
::
:: Rozbiórki
:: Rozbiórki-2
:: Browar
:: Browar-Etykiety
::
:: Mleczarnia-2005
:: Mleczarnia-rozbiórka-2005
:: Mleczarnia-rozbiórka-2013
::
:: Szpital Nr 4 Chirurgiczny
:: Szpital Nr 2 Zakażny, Daszyńskiego
:: Szpital w Lasku Złotoryjskim
::
:: Rzeźnia
::
:: Młynówka 2004
:: Młynówka 2005
:: Młynówka 2012
:: Młyn i Młynówka 2013
::
:: Dworzec PKS
:: Dworzec kolejowy
:: Torowisko na Dworcowej
::
:: Nowy Cmentarz w Jaszkowie
:: L-ca 1945
:: Obwodnica-schron
:: Strzelnice
:: Gestapo
:: Obwodnica
:: Autostrada
:: Stare reklamy
:: Lapidarium
:: Chojnowska
:: L-ca wczoraj i dziś
:: Łaźnia-Samochodówka
:: Kozi Staw
:: Głogowska
:: Głogowska-kuźnia
:: Plan Filmowy
:: Strefa Ekonomiczna
:: Skwer Fryderyka Chopina
:: Tranwaje w Legnicy
:: Przystanek na Pocztowej
:: Legnickie karczmy
:: Glinianki
:: Rycerska
:: Jaworzyńska
:: Willa Włoska
:: Zamek
::
:: Megasam-przebudowa.
:: Barak
:: Galeria Piastów
:: Galeria Ferio
:: Galeria Gwarna
:: Hipermarket Carrefour
:: Legnica - wycieczka z Włoszczowy.
::
:: Huragan 23.07 2009.
:: Bitwa 1945 r.
::
:: Legnica-Galeria Zdjęć
:: Moje video w YouTube

GŁOGÓW


:: GŁOGÓW
:: Stare miasto 1985
:: Stare miasto 2002-03
:: Stare miasto 2005
:: Stare miasto 2008
:: Stare miasto 2010
:: Stare miasto 2012
:: Twierdza
:: Park
:: Tradytor kolejowy
:: Ostr. Tumski
:: Lűnette am Schloss See
:: Bruckenkopf
:: Głogów-Galeria Zdjęć

BYTOM ODRZAŃSKI


:: Bytom Odrzański 2004
:: Bytom Odrzański 2009/11
:: Filary mostu.

RUINY PAŁACÓW


:: RUINY PAŁACÓW
:: Maniów Mały
:: Winnica
:: Dłużyce
:: Zaborów
:: Siedlisko
:: Uraz
:: Ręszów
:: Gorczyn
:: Gaworzyce
:: Małuszów
:: Małuszów-remont
:: Unisław Ślaski
:: Nietków
:: Dziewin
:: Kliczków

INNE MIEJSCA


:: Auschwitz-Birkenau
:: Bolków - Czerwone Wzgórze
:: Ratowice

:: Grunwald 2010
::
:: Brzeg Dolny - Pałac
:: Brzeg Dolny - Mauzoleum

:: Lubiąż i okolice
:: Lubiąż - Trzy Krzyże

:: Szprotawa-Lotnisko
:: Kłomino
:: Świętoszów
:: Krzywa-osiedle
:: Krzywa-lotnisko

:: Prochowice
:: Kolektor
:: Lisowice

:: Malczyce-Fabryka
:: Stopień Wodny Malczyce
:: Malczyce-Cukrownia
:: Malczyce-Odra
::
:: Lubin-ruina cementowni.
:: Zamek Grodziec
:: Stanisławów - stacja radiowa
:: Le Mont-Saint-Michel
:: Wzgórze Gosań
:: Wleń-Zamek Lenno
:: Bagno
:: Bobolin
:: Zakręt Śmierci
:: Świdnica
:: Dziwiszów
:: Snowidza
:: Ostrzyca-Proboszczów
:: Wałbrzych Mauzoleum
:: Browar w Sobótce
:: Wilków
:: Oradour-sur-Glane

AUTOSTRADY W BUDOWIE


Rędzin-Autostrada A-8

NIEDOKOŃCZONE AUTOSTRADY


:: Jędrzychowice-Krzywa Autostrada A-4
:: Kraśnik-Dolny Autostrada A-4
:: Jordanowo Autostrada A-2

STARE POMNIKI


:: Stare Cmentarze
:: Stare Pomniki 1914-18
:: Pomniki 1914-1918
:: Pomniki 1914-1918 II
:: Małuszów 1866
:: Pomniki 1870-71
:: Pomniki Nadesłane
:: Pomnik w J.Górze
:: Pomniki Marka
:: Reil
:: Nielestno
:: Rędzin
:: Cmentarz żołnierzy 2 Armii WP

MIASTA


:: Koln
:: Berlin
:: Poznań

GALERIE ZDJĘĆ

:: Linki

:: Ksiega Gości


Wesele

.:: K O N T A K T ::.

Mój E-mail @


Strona istenieje od: 11.07.2001r.
Atualizowana na bieżąco.


.:: W 3 C ::.

Stronę najlepiej ogłądać w rozdzielczości 1024x768 32bit dowolną przeglądarką zgodną z standardami W3 Consortium

Valid XHTML 1.0! Valid CSS!

Przystań - Dziewin

Czerwiec 2001


Z braku nowych zdjęć stronę tę pozostawiam na razie bez zmian. 03.03.04.

Pierwszą wyprawę nad Odrę w roku 2001, odbyłem w północnym odcinku nie spenetrowanej rzeki. Udałem się do wsi Zaborów, gdzie samochód zaparkowałem przed po pegeerowskim blokami. Z miejsca tego zjechałem z górki do centum wsi i prosto wjechałem do parku pałacowego. Pałac jest w stanie ruiny, pozostały jedynie ściany zewnętrzne. Nad głównym wejściem jest widoczny jeszcze herb, a wejście główne ma kamienną fasadę z balkonikiem. Natomiast drugie wejście z drugiej strony jest zburzone, a okazałe kamienne elementy leżą porozrzucane. W samym parku nie zauważyłem nic ciekawego poza pozastałościami fontanny.


Tak wygląda fasada pałacu w Zaborowie

W dalszą drogę udałem się drogą w kierunku wsi Jurcz, w niej skręciłem w lewo i po przejechaniu zabudowań w jechałem do lasu. Jadąc w kierunku rzeki przeciąłem utwardzoną drogę prowadzącą do osady Przystań. Jadąc dalej tą drogą do tarłem do wału przeciw powodziowego, w miejscu tym jest zbudowane z cegły wzmocnienie obniżonego przejazdu, a na wałach widoczne były jeszcze resztki worków z piaskiem, pozostałości po wielkiej wodzie.

Po do tarciu do Odry zaraz po prawej stronie jest mało widoczny mały bunkier mocno zniszczony i zasypany śmieciami. Droga skręca w prawo, gdzie na niewielkiej łące wędkarze parkują samochody. Do miejsca tego jest z punktu wyjścia około 9 km. Dalej można jeszcze poruszać się polną drogą. Zaraz w lesie jest duży bunkier z przedziałem bojowym, wyróżnia go to,że odstrzelony strop efektownie po składał się pionowo wewnątrz bunkra. Dalej po trzystu metrach mijamy duży schron bez stropu, a następny maluszek stoi sobie nad samą skarpą rzeczną, ale wybuch wyszarpał mu część ściany przy wejściu. Korzystając z drogi mijamy jeszcze trzy duże bunkry i jeden schron, ale dalej nie ma już nawet ścieżki i trzeba poruszać się zarośniętym lasem. Od Przystani do końca drogi jest 1.5 km, a po drodze naliczyłem, aż sześć bunkrów.


W większości dużych bunkrów tylko nad przedziałem
bojowym jest cały strop.

Przedzierając się przez las odnalazłem duży bunkier i schron. Po do tarciu do malucha. który wyróżniał się schodami w przedsionku, a nie na zewnątrz odnalazłem drogę do, której trzeba przejść kilkanaście metrów w głąb lasu. Jadąc dalej napotkałem jeszcze schron, a po nim bunkier i po dłuższym czasie, kiedy droga ponownie znikła, duży schron wyraźnymi śladami po kopule obserwacyjnej


Na dalszej drodze stanął głęboki rów z płynącym w dole strumieniem. Było wprawdzie przewrócone drzewo po którym można by przejść, ale ja z rowerem musiałem skakać przez strumień. Po drugiej stronie do tarłem jeszcze do następnego bunkra, ale padający coraz bardziej deszcz zmusił mnie do powrotu. Z lasu wydostałem się na wał gdzie drogą do tarłem do osady Grzybów, a z stamtąd już asfaltem do Zaborowa.

Przeszedłem tego dnia odcinek od Przystani do głębokiego rowu na poziomie Grzybowa, o długości 4 km. odnalazłem 12 bunkrów w tym 5 schronów, 5 dużych i 2 małe bunkry bojowe. Cała trasa z dojazdami wyniosła 17 km.


Nie dając za wygraną już po tygodniu zjawiłem się w tym miejscu ponownie z zamiarem dalszej penetracji. Od rowu do dużego bunkra jest około 100 m, jest w nim zachowany strop nad przedziałem bojowym. Dalej ścieżka zanika w gęstych trawach i po 300m znajduje się schron ładnie obrośnięty mchem ze śladami po kopule obserwacyjnej. Dalej w podobnej odległości znajduje się maluszek z wywróconym do środka stropem, za nim pojawia się droga, która trochę odchodzi od rzeki. Po 200 m pojawia się duża polana, a przy niej droga prowadząca na pola. Następny bunkier zobaczyłem, już z drogi, ale dojście zagradza niewielkie jeziorko, które trzeba obejść. Bunkier jest na tyle ciekawy, że wysadzony strop zawisł częściowo nad pomieszczeniami ukazując uchwyty drabinki i stalowe pętle pod drut kolczasty. Strop nad stanowiskiem bojowym jest cały, ale wylot całkowicie zarośnięty.


Wnętrze bunkra, widać wejście do przedziału bojowego
i zwisajacy strop.

Z miejsca tego przeszedłem jeszcze 100 m. i musiałem zawrócić do wspomnianej wcześniej drogi, z powodu watahy dzików, która żerowała na mojej drodze.

W tym przypadku zdążyłem przejść 2 km brzegu, gdzie znajdowały się 4 obiekty, 1 schron, 2 duże i 1 mały bunkier.


Po opuszczeniu lasu przejechałem polnymi drogami do wsi Dziewin. Wieś leży na wysokiej skarpie rzecznej, brukowana droga zjeżdża w dół, gdzie znajduje się rozległa łąka, aż do samej rzeki. Jest to ciekawe miejsce pozbawione lasu, gdzie do rzeki przejechać, trzeba około kilometra. Nad samą Odrą nie ma nic ciekawego, dopiero po wejściu do lasu od strony Przystani znalazłem mocno zarośnięty schron z kopułom obserwacyjną, gęsty las i obecność dzików zniechęciły mnie na dalsze posuwanie się w tym kierunku.


Ten maluch miał szczęście, wybuch tylko naruszył strop

Udałem się jeszcze na drugą strone polany, gdzie jest w pierwszych zaroślach znalazłem dobrze zachowany mały bunkier, skierowany w kierunku Ścinawy. Posiada on cały strop, trochę spękany wybuchem, dobrze zachowały się też schody z murem oporowym przy wejściu. Pomiędzy bunkrami jest odległość 600 m. W miejscu tym 26 stycznia 1945 r.miał miejsce desant wojsk rosyjskich. które sforsowały Odrę i uchwyciły przyczółek, nie zdołano jednak zbudować przeprawy i wobec braku wsparcia czołgów i silnego oporu wroga nie odniesiono tu wielkich postępów.


Dobrze zachowane wejście.

Chciałbym jeszcze dopisać ważenia z tego miejsca po mojej wizycie w maju 2002r. Zrobiłem nowe zdjęcia widocznego bunkra i poszedłem dalej. Już po 200 m. ukazał się następny podobny bunkier skierowany na południe. Idąc dalej las się kończy i pozostaje jeszcze akurat skoszona łąka, aż do ujścia małej zamulonej rzeczki, która jest nie do przejścia. Dzięki uprzejmości miłośnika z Głogowa, otrzymałem zdjęcie lotnicze tego miejsca z 7 lutego 1945 r. tylko już później. Zupełnie nieświadomie znalazłem się w miejscu przerzuconego przez Rosjan mostu gdzieś na granicy łąki i lasu.


W drogę powrotną udałem się przez Dziewin i Dłużyce, gdzie zrobiłem fotkę rozpadającemu się pałacowi, a stamtąd do Zaborowa. tego dnia przejechałem około 18 km.


Pałac w Dłużycach od tyłu.

Dodam jeszcze parę zdań o pałacu w Dłużycach, o ile front wygląda normalnie, to z tyłu popada w ruinę. Tylko bocian trzyma się dzielnie na stojącym jeszcze kominie, niestety nie chciał mieć pamiątkowego zdjęcia.



Wybierz odcinek:
Przystań - Dziewin
Ujście Kaczawy- Przystań
Lubiąż most- ujście Kaczawy
Odcinek Malczyce-Lubiąż-most
Odcinek Malczyce-Rzeczyca-Zakrzów



Dalej:
Ujście Kaczawy-Przystań



03.03.2004


[do góry]

Copyright © 2001-2012 fortyfikacje.legnica.pl | Projekt i wykonanie: ITCentris