Strona miłośnika fortyfikacji, Legnicy oraz innych ciekawych miejsc
.:: M E N U ::.

STRONA GŁÓWNA

:: Mapa Strony
:: Autor

LINIA MAGINOTA


:: Hackenberg
:: Fermont

WAŁ POMORSKI


:: Cegielnia
:: Inne miejsca

LINIA ODRY


:: Linia Odry
:: Krosno Odrzańskie
:: Nietków
:: Czerwieńsk-Brody zachód
:: Czerwieńsk-Brody wschód
:: Krępa-prom
::
:: Cigacice-Leśna Góra
::
:: Wielobłota-Przytoczki
:: Tarnawa - Wielobłota
:: Milsko - odcinek północny
:: Milsko - Bukowe Wzgórza
:: Bukowe Wzgórza
:: Bobrowniki-most
:: Most kolejowy
:: Most-Modrzyca
:: Nowa Sól
::
:: Bytom Odrzański - Tarnów Bycki
:: Bytom Odrzański-Odra
:: Drogomil-Bytom Odrzański
:: Dobrzejowice
::
:: Głogów - Huta Miedzi 0
:: Chobienia-Radoszyce 1
:: Chobienia-Radoszyce 2
:: Lasków - Chobienia
:: Ciechłowice - Laski
:: Buszkowice - Ciechłowice
:: Przychowa-Buszkowice
:: Uj. Zimnicy - Przychowa
:: Ścinawa - Uj. Zimnic

:: Ścinawa.
:: Ścinawa - Twierdza
:: Ścinawa - Mosty

:: Ścinawa - Dziewin
:: Dziewin
:: Dziewin-okolice
:: Przystań - Dziewin
:: Przystań - ujście Kaczawy
:: Ujście Kaczawy
:: Ujście Kaczawy - Lubiąż
::
:: Lubiąż-most - Malczyce
:: Malczyce-Odra
:: Malczyce - Zakrzów
:: Rzeczyca-bunkier
:: Rzeczyca - Brzeg Dolny
:: Brzeg Dolny - Śluza
:: Śluza-Uraz.
:: Uraz-Piskorzowice
:: Piskoworzyce - ujście Bystrzycy
:: Bunkier

WAŁ ATLANTYCKI


:: Wał Atlantycki
:: Utah Beach
:: Bateria Azeville
:: Pointe du Hoc
:: Omaha Beach
:: Bateria-Longues-sur-Mer
:: Port desantowy w Arromanches
:: Kajtwik Aan Zee
:: Ijmuiden
:: Den Helder
:: Den Helder II
:: Konwerderzand
:: Westland
:: Westkapelle
:: Vlissingen
:: Bray-Dunes
:: Grawelines
:: Grawelines-Twierdza
:: Sangatte
:: Cap-Blanc-Nez
:: Wissant-południe
:: Wissant-północ
:: Bateria Todt muzeum
:: Bateria Todt-II
:: Bateria Todt-podziemia
:: Cap-Gris-Nez
:: Eperlecques
:: Wyrzutnia V-1
:: Francja-2006

WAŁ ZACHODNI


:: Wał Zachodni
:: Venlo-lotnisko
:: Trier-Mozela
:: Irrel

M.R.U.


:: Mostki
:: Pniewo-Kęszyca
:: Pniewo
:: Lubrza Pz W 694
:: Pz W 719
:: Pz W 720
:: Pz W 721
:: Pz W 724
:: Pz W 875
:: Ołobok
:: Kęszyca Leśna

INNE LINIE


:: Verdun
:: Węgierska Górka
:: Pozycja Bielsko
:: Otmuchów - Pozycja Nysy
:: Przełęcz Dukielska
:: Hiszpania-Costa del Maresme

NIEMIECKIE POZYCJE POLOWE


:: Wąsosz - Góra
:: Gola - Szlichtyngowa

TWIERDZE


:: Srebrna Góra - Kolejka Zębata
:: Srebrna Góra - Fortyfikacje Chochołów
:: Srebrna Góra - Twierdza

:: Kostrzyn/Odrą

:: Twierdza w Julich
:: Eben Emael

:: Świnoujście - Fort Zachodni
:: Świnoujście - Basen U-botów

FESTUNG BRESLAU 1945


:: Las Osobowicki
:: Linia Widawy

FORTYFIKACJE CZESKIE


:: Fortyfikacje czeskie
:: Okolice Ostrawy
:: Hlucin-Darkowice
:: Okolice Trutnova

KOMPLEKS "RIESE"


:: Walim
:: Rzeczka
:: Włodarz
:: Osówka
:: Jugowice

ZASIEKI


:: Zasieki - Forst-Berge
:: Forst
:: Zasieki - Fabryka

OBIEKTY MILITARNE


:: Czołgi w Ardenach
:: Kędzierzyn Koźle
:: Antonówka
:: Działo V-3
:: Peenemunde
:: Ludwikowice-Kłodzkie
:: Police
:: Nowogród Bobrzański
:: Goczałków Górny
:: D.A.G-Fabrik Bromberg
:: Krąpiewo

ZNISZCZONE MOSTY


:: Świętoszów - wąskotorowka.
:: Bytom Odrzański.
:: Kruklanki-most
:: Pstrąże - most na Bobrze.

OBIEKTY I MIASTA ARMII RADZIECKIEJ


:: Szprotawa - Lotnisko
:: Kłomino
:: Świętoszów
:: Krzywa-osiedle
:: Krzywa-lotnisko
:: Kęszyca Leśna

LEGNICA


:: Legnica
:: Rynek
::
:: Panoramy

:: Koszary Wojska Polskiego.

:: Lotnisko
:: Lotnisko 2
:: Bocznica lotnisko
:: Wartownia-lotnisko
:: Koszary-Lotnisko

:: Koszary-Chojnowska
:: Koszary-Złotoryjska
:: Koszary Złotoryjska - warsztaty
:: Koszary-Słubicka
:: Koszary-Poznańska
:: Koszary-Poznańska-Bydgoska
:: Koszary-Pancerna
:: Budynki P.W.S.Z.
:: Wartownia P.W.S.Z.

:: Cmentarz Radziecki
:: Bloki
:: Ruski-Sklep
:: Strzelnica do rzutków.
::
:: Pomniki-L-ca
:: Śpiący Lew
:: Pomnik-Arnian
:: Pomnik-Złotoryjska
:: Pomnik-Piekary W.
:: Pomnik-Grenadierów.
:: Kolumna
:: Przybków
::
:: Rozbiórki
:: Rozbiórki-2
:: Browar
:: Browar-Etykiety
::
:: Mleczarnia-2005
:: Mleczarnia-rozbiórka-2005
:: Mleczarnia-rozbiórka-2013
::
:: Szpital Nr 4 Chirurgiczny
:: Szpital Nr 2 Zakażny, Daszyńskiego
:: Szpital w Lasku Złotoryjskim
::
:: Rzeźnia
::
:: Młynówka 2004
:: Młynówka 2005
:: Młynówka 2012
:: Młyn i Młynówka 2013
::
:: Dworzec PKS
:: Dworzec kolejowy
:: Torowisko na Dworcowej
::
:: Nowy Cmentarz w Jaszkowie
:: L-ca 1945
:: Obwodnica-schron
:: Strzelnice
:: Gestapo
:: Obwodnica
:: Autostrada
:: Stare reklamy
:: Lapidarium
:: Chojnowska
:: L-ca wczoraj i dziś
:: Łaźnia-Samochodówka
:: Kozi Staw
:: Głogowska
:: Głogowska-kuźnia
:: Plan Filmowy
:: Strefa Ekonomiczna
:: Skwer Fryderyka Chopina
:: Tranwaje w Legnicy
:: Przystanek na Pocztowej
:: Legnickie karczmy
:: Glinianki
:: Rycerska
:: Jaworzyńska
:: Willa Włoska
:: Zamek
::
:: Megasam-przebudowa.
:: Barak
:: Galeria Piastów
:: Galeria Ferio
:: Galeria Gwarna
:: Hipermarket Carrefour
:: Legnica - wycieczka z Włoszczowy.
::
:: Huragan 23.07 2009.
:: Bitwa 1945 r.
::
:: Legnica-Galeria Zdjęć
:: Moje video w YouTube

GŁOGÓW


:: GŁOGÓW
:: Stare miasto 1985
:: Stare miasto 2002-03
:: Stare miasto 2005
:: Stare miasto 2008
:: Stare miasto 2010
:: Stare miasto 2012
:: Twierdza
:: Park
:: Tradytor kolejowy
:: Ostr. Tumski
:: Lűnette am Schloss See
:: Bruckenkopf
:: Głogów-Galeria Zdjęć

BYTOM ODRZAŃSKI


:: Bytom Odrzański 2004
:: Bytom Odrzański 2009/11
:: Filary mostu.

RUINY PAŁACÓW


:: RUINY PAŁACÓW
:: Maniów Mały
:: Winnica
:: Dłużyce
:: Zaborów
:: Siedlisko
:: Uraz
:: Ręszów
:: Gorczyn
:: Gaworzyce
:: Małuszów
:: Małuszów-remont
:: Unisław Ślaski
:: Nietków
:: Dziewin
:: Kliczków

INNE MIEJSCA


:: Auschwitz-Birkenau
:: Bolków - Czerwone Wzgórze
:: Ratowice

:: Grunwald 2010
::
:: Brzeg Dolny - Pałac
:: Brzeg Dolny - Mauzoleum

:: Lubiąż i okolice
:: Lubiąż - Trzy Krzyże

:: Szprotawa-Lotnisko
:: Kłomino
:: Świętoszów
:: Krzywa-osiedle
:: Krzywa-lotnisko

:: Prochowice
:: Kolektor
:: Lisowice

:: Malczyce-Fabryka
:: Stopień Wodny Malczyce
:: Malczyce-Cukrownia
:: Malczyce-Odra
::
:: Lubin-ruina cementowni.
:: Zamek Grodziec
:: Stanisławów - stacja radiowa
:: Le Mont-Saint-Michel
:: Wzgórze Gosań
:: Wleń-Zamek Lenno
:: Bagno
:: Bobolin
:: Zakręt Śmierci
:: Świdnica
:: Dziwiszów
:: Snowidza
:: Ostrzyca-Proboszczów
:: Wałbrzych Mauzoleum
:: Browar w Sobótce
:: Wilków
:: Oradour-sur-Glane

AUTOSTRADY W BUDOWIE


Rędzin-Autostrada A-8

NIEDOKOŃCZONE AUTOSTRADY


:: Jędrzychowice-Krzywa Autostrada A-4
:: Kraśnik-Dolny Autostrada A-4
:: Jordanowo Autostrada A-2

STARE POMNIKI


:: Stare Cmentarze
:: Stare Pomniki 1914-18
:: Pomniki 1914-1918
:: Pomniki 1914-1918 II
:: Małuszów 1866
:: Pomniki 1870-71
:: Pomniki Nadesłane
:: Pomnik w J.Górze
:: Pomniki Marka
:: Reil
:: Nielestno
:: Rędzin
:: Cmentarz żołnierzy 2 Armii WP

MIASTA


:: Koln
:: Berlin
:: Poznań

GALERIE ZDJĘĆ

:: Linki

:: Ksiega Gości


Wesele

.:: K O N T A K T ::.

Mój E-mail @


Strona istenieje od: 11.07.2001r.
Atualizowana na bieżąco.


.:: W 3 C ::.

Stronę najlepiej ogłądać w rozdzielczości 1024x768 32bit dowolną przeglądarką zgodną z standardami W3 Consortium

Valid XHTML 1.0! Valid CSS!

Przychowa-Buszkowice

Maj 2003 r.

Ciąg dalszy Zimnica-Przychowa

Po przejściu mostkiem na drugą stronę rzeczki, podążyłem miedzami w stronę Odry. Nad samą rzeką nic nie było, dopiero kawałek dalej dochodzi polna droga od wsi Buszkowice i zaraz za polem w kępie drzew znajduje się ciekawy okaz.

Oparty strop.

Na łagodnym wzniesieniu znajduje się ciekawy bunkier bojowy z punktem obserwacyjnym. W miejscu gdzie stał jest teraz duży lej z resztkami ścian w środku. Widać że materiałów wybuchowych tu nie żałowano. W tej totalnej demolce trudno nawet rozeznać się gdzie było stanowisko bojowe.

Wejście do stanowiska obserwacyjnego.

Jest za to jedna rzecz warta uwagi. Chodzi mianowicie o całą bryłę stanowiska obserwacyjnego.

Cały blok betonu stanowiska obserwacyjnego wyrzucony został na brzeg leja i obrócony do góry nogami tak, że podłoga jest teraz sufitem. W środku są całe dwie stalowe belki poprzecznie zainstalowane w ścianie za pewne były pomostem obserwacyjnym. No i to co najważniejsze to dzwon. Prawdopodobnie znajduje się on nadal pod przewróconym blokiem. Chyba że został wcześniej odstrzelony. W tej chwili na dnie jest dużo ziemi i trzeba by trochę pokopać, żeby to sprawdzić

Dalej posuwałem się górą skarpy i po pięciuset metrach odnalazłem najciekawszy chyba bunkier tego odcinka. Jest to duży bunkier bojowy z podwójnymi stanowiskami i punktem obserwacyjnym.

Stanowisko obserwacyjne.

Stanowiska bojowe rozstawione są symetrycznie w dwóch kierunkach. Pomiędzy nimi znajduje się centralnie stanowisko obserwacyjne.

Lewe wejście.

Względnie zachowały się dwa wejścia, nad którymi zawisł fragment stropu. Bunkier posiada zewnętrzną obronę wejścia, która zasypana jest ziemią, widać tylko jej fragment.

Korytarz wewnętrzny.

Nad korytarzem wejściowym jest cały strop z belkami, a we wnękach widoczne są napisy i ślady po instalacjach. Pozostało też trochę stropu od strony wejścia.

Pomieszczenie zewnętrznej obrony wejścia.

Dobrze natomiast zachowało się pomieszczenie zewnętrznej obrony wejścia.

Stanowisko zewnętrznej obrony wejścia.

Nad okienkiem strzelniczym są widoczne jeszcze napisy, a w otworze zachowała się płyta pancerna.

Ślady napisu.

Przy prawym wejściu widoczne są jeszcze nikłe ślady daty budowy ?oktober 1936. Wejście to zasypane jest workami foliowymi po nawozach.

Lewe stanowisko.

Lewe stanowisko pozbawione jest już dawno pancerza i niczym szczególnym się nie wyróżnia.

Płyta pancerna.

Na prawym stanowisku zachowała się jeszcze płyta pancerna. Niestety nie wiele z niej już pozostało.

Świeże ślady.

Na płycie widoczne są świeże ślady palnika.

Płyta pancerna.

Jeszcze widoczne są otwory po śrubach mocujących zasuwę.

Lewa strona płyty.

Z lewej strony płyty jest jeszcze gorzej.

Wzmocnienie.

Ponieważ bunkier stoi na skarpie i jest dość dużych rozmiarów zastosowano tu dość nietypowe rozwiązanie techniczne, z którym spotkałem się pierwszy raz. Zastosowano tu szyny stalowe w bite w ziemie, powstrzymujące osuwanie się betonowego kolosa w dół. Dziś nawet do nich dobierają się złomiarze.

Stalowe szyny.

Szyny były częścią szalunku. Pod wpływem wybuchu zostały odsunięte na zewnątrz.

I to wszystko na temat tego bunkra, czas ruszać dalej.

Samotny blok betonu.

Do kolejnego bunkra miałem około 700 metrów idąc górą skarpy. Był to duży bunkier bojowy z dwoma wejściami, skierowany na północ. Dość, że mocno zniszczony to na dodatek zasypany dokładnie gałęziami. Zrobiłem tylko jedne zdjęcie wyrzuconemu kawałkowi wejścia na, którym zrobiłem sobie piknik.

Samotny blok betonu.

Kolejny bunkier podobny jest trochę do opisywanego wcześniej podwójnego bunkra. Nie posiadał on jednak punktu obserwacyjnego. Oberwał dość mocno, jego przednia ściana poleciała, aż na łąke.

Zawalony strop.

Sam bunkier jest totalnie zdemolowany. Strop wpadł do środka. Posiadał również dwa stanowiska bojowe skierowane w przeciwnych kierunkach.

Prawdę wejście.

Wejścia są zniszczone, a obrona wejścia zasypana. W polu widać już wiatrak.

Fragment stropu.

Ostatnim obiektem w tym dniu był schron umiejscowiony bliżej rzeki, na otwartej przestrzeni, przed wsią Buszkowice. No cóż ściany rozeszły się na boki, a strop wpadł i wystaje ze środka.

Plan.

Ze Ścinawy do Buszkowic zrobiłem 11 km, a powrót szosą to 8 km pedałowania. Trasa jest dość łatwa, a zaznaczone na mapie bagna w ogóle tu nie występują.



Dalej:
Ujście Zimnicy-Przychowa

01.02.04


[do góry]

Copyright © 2001-2012 fortyfikacje.legnica.pl | Projekt i wykonanie: ITCentris