Strona miłośnika fortyfikacji, Legnicy oraz innych ciekawych miejsc
.:: M E N U ::.

STRONA GŁÓWNA

:: Mapa Strony
:: Autor

LINIA MAGINOTA


:: Hackenberg
:: Fermont

WAŁ POMORSKI


:: Cegielnia
:: Inne miejsca

LINIA ODRY


:: Linia Odry
:: Krosno Odrzańskie
:: Nietków
:: Czerwieńsk-Brody zachód
:: Czerwieńsk-Brody wschód
:: Krępa-prom
::
:: Cigacice-Leśna Góra
::
:: Wielobłota-Przytoczki
:: Tarnawa - Wielobłota
:: Milsko - odcinek północny
:: Milsko - Bukowe Wzgórza
:: Bukowe Wzgórza
:: Bobrowniki-most
:: Most kolejowy
:: Most-Modrzyca
:: Nowa Sól
::
:: Bytom Odrzański - Tarnów Bycki
:: Bytom Odrzański-Odra
:: Drogomil-Bytom Odrzański
:: Dobrzejowice
::
:: Głogów - Huta Miedzi 0
:: Chobienia-Radoszyce 1
:: Chobienia-Radoszyce 2
:: Lasków - Chobienia
:: Ciechłowice - Laski
:: Buszkowice - Ciechłowice
:: Przychowa-Buszkowice
:: Uj. Zimnicy - Przychowa
:: Ścinawa - Uj. Zimnic

:: Ścinawa.
:: Ścinawa - Twierdza
:: Ścinawa - Mosty

:: Ścinawa - Dziewin
:: Dziewin
:: Dziewin-okolice
:: Przystań - Dziewin
:: Przystań - ujście Kaczawy
:: Ujście Kaczawy
:: Ujście Kaczawy - Lubiąż
::
:: Lubiąż-most - Malczyce
:: Malczyce-Odra
:: Malczyce - Zakrzów
:: Rzeczyca-bunkier
:: Rzeczyca - Brzeg Dolny
:: Brzeg Dolny - Śluza
:: Śluza-Uraz.
:: Uraz-Piskorzowice
:: Piskoworzyce - ujście Bystrzycy
:: Bunkier

WAŁ ATLANTYCKI


:: Wał Atlantycki
:: Utah Beach
:: Bateria Azeville
:: Pointe du Hoc
:: Omaha Beach
:: Bateria-Longues-sur-Mer
:: Port desantowy w Arromanches
:: Kajtwik Aan Zee
:: Ijmuiden
:: Den Helder
:: Den Helder II
:: Konwerderzand
:: Westland
:: Westkapelle
:: Vlissingen
:: Bray-Dunes
:: Grawelines
:: Grawelines-Twierdza
:: Sangatte
:: Cap-Blanc-Nez
:: Wissant-południe
:: Wissant-północ
:: Bateria Todt muzeum
:: Bateria Todt-II
:: Bateria Todt-podziemia
:: Cap-Gris-Nez
:: Eperlecques
:: Wyrzutnia V-1
:: Francja-2006

WAŁ ZACHODNI


:: Wał Zachodni
:: Venlo-lotnisko
:: Trier-Mozela
:: Irrel

M.R.U.


:: Mostki
:: Pniewo-Kęszyca
:: Pniewo
:: Lubrza Pz W 694
:: Pz W 719
:: Pz W 720
:: Pz W 721
:: Pz W 724
:: Pz W 875
:: Ołobok
:: Kęszyca Leśna

INNE LINIE


:: Verdun
:: Węgierska Górka
:: Pozycja Bielsko
:: Otmuchów - Pozycja Nysy
:: Przełęcz Dukielska
:: Hiszpania-Costa del Maresme

NIEMIECKIE POZYCJE POLOWE


:: Wąsosz - Góra
:: Gola - Szlichtyngowa

TWIERDZE


:: Srebrna Góra - Kolejka Zębata
:: Srebrna Góra - Fortyfikacje Chochołów
:: Srebrna Góra - Twierdza

:: Kostrzyn/Odrą

:: Twierdza w Julich
:: Eben Emael

:: Świnoujście - Fort Zachodni
:: Świnoujście - Basen U-botów

FESTUNG BRESLAU 1945


:: Las Osobowicki
:: Linia Widawy

FORTYFIKACJE CZESKIE


:: Fortyfikacje czeskie
:: Okolice Ostrawy
:: Hlucin-Darkowice
:: Okolice Trutnova

KOMPLEKS "RIESE"


:: Walim
:: Rzeczka
:: Włodarz
:: Osówka
:: Jugowice

ZASIEKI


:: Zasieki - Forst-Berge
:: Forst
:: Zasieki - Fabryka

OBIEKTY MILITARNE


:: Czołgi w Ardenach
:: Kędzierzyn Koźle
:: Antonówka
:: Działo V-3
:: Peenemunde
:: Ludwikowice-Kłodzkie
:: Police
:: Nowogród Bobrzański
:: Goczałków Górny
:: D.A.G-Fabrik Bromberg
:: Krąpiewo

ZNISZCZONE MOSTY


:: Świętoszów - wąskotorowka.
:: Bytom Odrzański.
:: Kruklanki-most
:: Pstrąże - most na Bobrze.

OBIEKTY I MIASTA ARMII RADZIECKIEJ


:: Szprotawa - Lotnisko
:: Kłomino
:: Świętoszów
:: Krzywa-osiedle
:: Krzywa-lotnisko
:: Kęszyca Leśna

LEGNICA


:: Legnica
:: Rynek
::
:: Panoramy

:: Koszary Wojska Polskiego.

:: Lotnisko
:: Lotnisko 2
:: Bocznica lotnisko
:: Wartownia-lotnisko
:: Koszary-Lotnisko

:: Koszary-Chojnowska
:: Koszary-Złotoryjska
:: Koszary Złotoryjska - warsztaty
:: Koszary-Słubicka
:: Koszary-Poznańska
:: Koszary-Poznańska-Bydgoska
:: Koszary-Pancerna
:: Budynki P.W.S.Z.
:: Wartownia P.W.S.Z.

:: Cmentarz Radziecki
:: Bloki
:: Ruski-Sklep
:: Strzelnica do rzutków.
::
:: Pomniki-L-ca
:: Śpiący Lew
:: Pomnik-Arnian
:: Pomnik-Złotoryjska
:: Pomnik-Piekary W.
:: Pomnik-Grenadierów.
:: Kolumna
:: Przybków
::
:: Rozbiórki
:: Rozbiórki-2
:: Browar
:: Browar-Etykiety
::
:: Mleczarnia-2005
:: Mleczarnia-rozbiórka-2005
:: Mleczarnia-rozbiórka-2013
::
:: Szpital Nr 4 Chirurgiczny
:: Szpital Nr 2 Zakażny, Daszyńskiego
:: Szpital w Lasku Złotoryjskim
::
:: Rzeźnia
::
:: Młynówka 2004
:: Młynówka 2005
:: Młynówka 2012
:: Młyn i Młynówka 2013
::
:: Dworzec PKS
:: Dworzec kolejowy
:: Torowisko na Dworcowej
::
:: Nowy Cmentarz w Jaszkowie
:: L-ca 1945
:: Obwodnica-schron
:: Strzelnice
:: Gestapo
:: Obwodnica
:: Autostrada
:: Stare reklamy
:: Lapidarium
:: Chojnowska
:: L-ca wczoraj i dziś
:: Łaźnia-Samochodówka
:: Kozi Staw
:: Głogowska
:: Głogowska-kuźnia
:: Plan Filmowy
:: Strefa Ekonomiczna
:: Skwer Fryderyka Chopina
:: Tranwaje w Legnicy
:: Przystanek na Pocztowej
:: Legnickie karczmy
:: Glinianki
:: Rycerska
:: Jaworzyńska
:: Willa Włoska
:: Zamek
::
:: Megasam-przebudowa.
:: Barak
:: Galeria Piastów
:: Galeria Ferio
:: Galeria Gwarna
:: Hipermarket Carrefour
:: Legnica - wycieczka z Włoszczowy.
::
:: Huragan 23.07 2009.
:: Bitwa 1945 r.
::
:: Legnica-Galeria Zdjęć
:: Moje video w YouTube

GŁOGÓW


:: GŁOGÓW
:: Stare miasto 1985
:: Stare miasto 2002-03
:: Stare miasto 2005
:: Stare miasto 2008
:: Stare miasto 2010
:: Stare miasto 2012
:: Twierdza
:: Park
:: Tradytor kolejowy
:: Ostr. Tumski
:: Lűnette am Schloss See
:: Bruckenkopf
:: Głogów-Galeria Zdjęć

BYTOM ODRZAŃSKI


:: Bytom Odrzański 2004
:: Bytom Odrzański 2009/11
:: Filary mostu.

RUINY PAŁACÓW


:: RUINY PAŁACÓW
:: Maniów Mały
:: Winnica
:: Dłużyce
:: Zaborów
:: Siedlisko
:: Uraz
:: Ręszów
:: Gorczyn
:: Gaworzyce
:: Małuszów
:: Małuszów-remont
:: Unisław Ślaski
:: Nietków
:: Dziewin
:: Kliczków

INNE MIEJSCA


:: Auschwitz-Birkenau
:: Bolków - Czerwone Wzgórze
:: Ratowice

:: Grunwald 2010
::
:: Brzeg Dolny - Pałac
:: Brzeg Dolny - Mauzoleum

:: Lubiąż i okolice
:: Lubiąż - Trzy Krzyże

:: Szprotawa-Lotnisko
:: Kłomino
:: Świętoszów
:: Krzywa-osiedle
:: Krzywa-lotnisko

:: Prochowice
:: Kolektor
:: Lisowice

:: Malczyce-Fabryka
:: Stopień Wodny Malczyce
:: Malczyce-Cukrownia
:: Malczyce-Odra
::
:: Lubin-ruina cementowni.
:: Zamek Grodziec
:: Stanisławów - stacja radiowa
:: Le Mont-Saint-Michel
:: Wzgórze Gosań
:: Wleń-Zamek Lenno
:: Bagno
:: Bobolin
:: Zakręt Śmierci
:: Świdnica
:: Dziwiszów
:: Snowidza
:: Ostrzyca-Proboszczów
:: Wałbrzych Mauzoleum
:: Browar w Sobótce
:: Wilków
:: Oradour-sur-Glane

AUTOSTRADY W BUDOWIE


Rędzin-Autostrada A-8

NIEDOKOŃCZONE AUTOSTRADY


:: Jędrzychowice-Krzywa Autostrada A-4
:: Kraśnik-Dolny Autostrada A-4
:: Jordanowo Autostrada A-2

STARE POMNIKI


:: Stare Cmentarze
:: Stare Pomniki 1914-18
:: Pomniki 1914-1918
:: Pomniki 1914-1918 II
:: Małuszów 1866
:: Pomniki 1870-71
:: Pomniki Nadesłane
:: Pomnik w J.Górze
:: Pomniki Marka
:: Reil
:: Nielestno
:: Rędzin
:: Cmentarz żołnierzy 2 Armii WP

MIASTA


:: Koln
:: Berlin
:: Poznań

GALERIE ZDJĘĆ

:: Linki

:: Ksiega Gości


Wesele

.:: K O N T A K T ::.

Mój E-mail @


Strona istenieje od: 11.07.2001r.
Atualizowana na bieżąco.


.:: W 3 C ::.

Stronę najlepiej ogłądać w rozdzielczości 1024x768 32bit dowolną przeglądarką zgodną z standardami W3 Consortium

Valid XHTML 1.0! Valid CSS!

Odcinek Malczyce-Rzeczyca-Zakrzów.

Lipiec 2001


Odra wejściu do portu w Malczycach.

W roku 2001 odbyłem dwie wycieczki do Malczyc w miesiącu czerwcu i lipcu, pózniej nie przyjeżdżałem już nad Odrę ze względu na idącą rzeką fale powodziową. W czerwcu przeszedłem odcinek Odry od Malczyc do mostu w Lubiążu, ale zdjęcia zrobione na aparacie kompaktowym mi nie wyszły, teraz wiem, że dobry on jest do zdjęć z lampą w ciemnych bunkrach, a nie w lesie. Na początku więc opiszę lipcową wyprawę rowerową z Malczyc w kierunku wsi Rzeczyca i Zakrzów, gdzie mam więcej zdjęć.


Opustoszały port

Na większości posiadanych przeze mnie map, zaznaczona jest droga przez Odrę z przeprawą promową. Promu jednak już nie ma pozostały jedynie jego ślady obok rampy przeładunkowej. Port w tym dniu był jakiś opustoszały.


Nieczynny i zarośnięty kanał portowy.

Mój kierunek poszukiwań skierowałem na cypel wschodni portu, aby tam się dostać przejechać musiałem jednym z dwóch drewnianych mostów ustawionych na zarośniętym i zamulonym kanale portowym, obok widocznego na zdjęciu nieczynnego zsypu kruszywa.


Bunkier posadowiony na wale przeciw powodziowym.

Po pewnych niezbyt udanych próbach w końcu znalazłem polną drogę, która zaprowadziła mnie prosto do celu. Zmierzając w kierunku cypla do tarłem do wału przeciw powodziowego i tu niespodzianka, w wale może z dwieście metrów od wejścia do portu jest pierwszy bunkier.


Obrona wejścia.

Bunkier jest właściwie cały, ma tylko małe uszkodzenia przy oknie strzelnicy. Pierwszy raz jestem na odcinku Odry poniżej Malczyc i nowość zmienił się całkiem projekt budowanych tu bunkrów. Obiekt ten posiada okienko obrony wejścia, a zaraz za drzwiami właz wyjścia awaryjnego.


Strzelnica obrony wejścia od środka.

Dostępu do środka utrudniała mi bujna roślinność, z którą musiałem trochę powalczyć, okno strzelnicy też było mocno zarośnięte. Dobrze zachowała się stalowa obudowa strzelnicy obrony wejścia. Na zdjęciu widać zardzewiałą zasuwkę okienka. W środku jest tylko jedne duże pomieszczenie.


Widok na przedział bojowy.

Okno bojowe jakieś takie nietypowe, mieści się po prawej stronie ściany i jest jakieś dziwnie małe i kwadratowe. Nie widać żadnych typowych za mocowań płyty stalowej, a pozostałe elementy są dość delikatne. Lewa ściana ma przedłużenie i przechodzi na zewnątrz pełniąc role maski. W chwili obecnej przed oknem usypana jest hałda ziemi, najwyraźniej w celu uszczelnienia wału, może było tu jakieś szczelne zamknięcie stąd te zmiany.


Widok z zewnątrz

Bunkier skierowany jest na wejście do portu i nie obecną dziś przeprawę promową. Oprócz widocznej betonowej maski, nad oknem są jeszcze stalowe elementy mocujące. Ogólnie to ciekawy i łatwo dostępny obiekt.

Widząc na mapie, że na drodze mej wędrówki jest zalew Odry, zamiast iść brzegiem pojechałem wałem chcąc ominąć to miejsce. Jakakolwiek próba zejścia z wału do rzeki była nie możliwa z powodu nie przebytych zarośli. Tak po minięciu zalewu i do tarciu do lasu zjechałem betonową drogą w kierunku rzeki. Próbowałem jeszcze cofnąć się trochę na skraj zalewu, ale nie było dogodnej drogi, w końcu dałem za wygraną i ruszyłem dalej w kierunku Rzeczycy. Właściwie to nie wiem czy na tym trudnym kilku kilometrowym odcinku były jakieś obiekty, być może coś pominąłem. Dalej posuwałem się łąką pomiędzy rzeką, a lasem.


Wysadzony bunkier

Dopiero po trzech kilometrach w lini prostej odnalazłem następny bunkier, ale za to o ciekawej konstrukcji. Był to obiekt o dwóch przedziałach bojowych ustawionych w stosunku do siebie pod kątem lekko rozwartym, przez co razem ogarniały duży odcinek rzeki. Ponieważ zdjęcie jest mało czytelne, a jak sobie dobrze przypominam, stropy nad przedziałem bojowym były całe. Zachowało się całe pomieszczenie pomocnicze, w którym jest ciemno, ale wejście jest rozbite. Mogą być pewne pomyłki ze szczegółami, ponieważ tekst piszę dopiero pół roku później opierając się na sporządzonym w terenie odręcznym szkicu. Niestety świeże notatki przepadły mi wraz z awarią twardego dysku.


Widok na wejście do bunkra z polnej drogi


Fragment stalowej ościeżnicy wejścia

Idąc lasem po około kilometrze stanął mi na drodze duży głęboki jar, wody w nim nie było, ale żeby znałeś przejście musiałem go dość głęboko obchodzić. Po sforsowaniu przeszkody do tarłem do polnej drogi, na której cofnąłem się trochę i odnalazłem następny bunkier o podobnej konstrukcji wejścia jak poprzednie. Po przedziale bojowym, który bronił przebyty właśnie jar nic nie zostało, jedynie wejście jest całe. O tym, że nikt w to miejsce nie zagląda świadczyć może gniazdo założone we wnęce po telefonie pomiędzy strzelnicą, a futryną wejścia.


Niestety powywracane do środka stropy nie są tu dobrze widoczne

Trzymając się drogi pojechałem dalej, po drodze jest mały bunkier skierowany w kierunku wsi, ale pozostały po nim tylko dwie ściany. Następny taki sam był już kilometr od przebytego wąwozu, ale już dwieście metrów dalej znajdował się duży podwójny bunkier o jeszcze innej konstrukcji. Tym razem stanowiska ogniowe rozmieszczone były na dwóch zewnętrznych ścianach, skierowanych na rzekę i przedpole Rzeczycy. Wysadzone stropy efektownie wywrócone są do środka bunkra, ale pozbawione już stalowych belek wzmacniających.


Tutaj był prom w Rzeczycy

Za podwójnym bunkrem droga wychodzi z lasu i prowadzi przez wysoki wał do wioski. Na miejscu zaopatrzyłem się w napoje, a było tego dnia ponad 30 stopni i pojechałem drogą przez wał w drugim końcu wsi. Korzystając z okazji dużego ruchu barek na Odrze, zrobiłem zdjęcie nieczynnych przyczółków promowych w Rzeczycy. Kolejny tym razem mały bunkier spotkałem, już dość daleko od wioski. Ponieważ nie było dalej dogodnej drogi, a las był gęsto zarośnięty, dalej poruszałem się łąką pomiędzy rzeką, a lasem. Przeszedłem dalej do Zakrzowa jeszcze 4.5 km. i nic nie znalazłem, zaglądałem co kilkaset metrów do lasu i we wszystkie podejrzane miejsca. Rzeka w tym miejscu zatacza łuk i nie sądzę żebym coś przegapił.


Wywrócony strop

Przed Zakrzowem las się kończy. Otwartym terenem pojechałem jeszcze dalej za wioskę i jadąc pomiędzy pastwiskami dopiero po kilometrze odnalazłem następnego malucha. Wyróżniał się on tylko tym, że na wywiniętym stropie i na wszystkich rozpartych wybuchem ścianach porastał zielony mech. Odległość pomiędzy ostatnimi bunkrami wynosiła 6.5 km, z czym się jeszcze nie spotkałem. Było to ostatnie miejsce, do którego do tarłem tego dnia, dla orientacji podam, że po drugiej stronie widać w tym miejscu cegielnie w Pogalewie Wielkim, w niezbyt ciekawym stanie. Po cofnięciu się do wsi udałem się w drogę powrotną.

Łącznie tego dnia w wzdłuż rzeki przejechałem 15 km, a w całym dniu 90 km. co było moim rekordem tego lata



Wybierz odcinek:


Przystań - Dziewin
Ujście Kaczawy- Przystań
Lubiąż most- ujście Kaczawy
Odcinek Malczyce-Lubiąż-most
Odcinek Malczyce-Rzeczyca-Zakrzów


Dalej:
Brzeg Dolny-Rzeczyca

03.03.04.


[do góry]

Copyright © 2001-2012 fortyfikacje.legnica.pl | Projekt i wykonanie: ITCentris