![]() |
||||||||||||||||||||||
Strona miłośnika fortyfikacji, Legnicy oraz innych ciekawych miejsc | ||||||||||||||||||||||
.:: M E N U ::.
STRONA GŁÓWNA :: Mapa Strony :: Autor LINIA MAGINOTA:: Hackenberg :: Fermont WAŁ POMORSKI:: Cegielnia :: Inne miejsca LINIA ODRY:: Linia Odry :: Krosno Odrzańskie :: Nietków :: Czerwieńsk-Brody zachód :: Czerwieńsk-Brody wschód :: Krępa-prom :: :: Cigacice-Leśna Góra :: :: Wielobłota-Przytoczki :: Tarnawa - Wielobłota :: Milsko - odcinek północny :: Milsko - Bukowe Wzgórza :: Bukowe Wzgórza :: Bobrowniki-most :: Most kolejowy :: Most-Modrzyca :: Nowa Sól :: :: Bytom Odrzański - Tarnów Bycki :: Bytom Odrzański-Odra :: Drogomil-Bytom Odrzański :: Dobrzejowice :: :: Głogów - Huta Miedzi 0 :: Chobienia-Radoszyce 1 :: Chobienia-Radoszyce 2 :: Lasków - Chobienia :: Ciechłowice - Laski :: Buszkowice - Ciechłowice :: Przychowa-Buszkowice :: Uj. Zimnicy - Przychowa :: Ścinawa - Uj. Zimnic :: Ścinawa. :: Ścinawa - Twierdza :: Ścinawa - Mosty :: Ścinawa - Dziewin :: Dziewin :: Dziewin-okolice :: Przystań - Dziewin :: Przystań - ujście Kaczawy :: Ujście Kaczawy :: Ujście Kaczawy - Lubiąż :: :: Lubiąż-most - Malczyce :: Malczyce-Odra :: Malczyce - Zakrzów :: Rzeczyca-bunkier :: Rzeczyca - Brzeg Dolny :: Brzeg Dolny - Śluza :: Śluza-Uraz. :: Uraz-Piskorzowice :: Piskoworzyce - ujście Bystrzycy :: Bunkier WAŁ ATLANTYCKI:: Wał Atlantycki :: Utah Beach :: Bateria Azeville :: Pointe du Hoc :: Omaha Beach :: Bateria-Longues-sur-Mer :: Port desantowy w Arromanches :: Kajtwik Aan Zee :: Ijmuiden :: Den Helder :: Den Helder II :: Konwerderzand :: Westland :: Westkapelle :: Vlissingen :: Bray-Dunes :: Grawelines :: Grawelines-Twierdza :: Sangatte :: Cap-Blanc-Nez :: Wissant-południe :: Wissant-północ :: Bateria Todt muzeum :: Bateria Todt-II :: Bateria Todt-podziemia :: Cap-Gris-Nez :: Eperlecques :: Wyrzutnia V-1 :: Francja-2006 WAŁ ZACHODNI:: Wał Zachodni :: Venlo-lotnisko :: Trier-Mozela :: Irrel M.R.U.:: Mostki :: Pniewo-Kęszyca :: Pniewo :: Lubrza Pz W 694 :: Pz W 719 :: Pz W 720 :: Pz W 721 :: Pz W 724 :: Pz W 875 :: Ołobok :: Kęszyca Leśna INNE LINIE:: Verdun :: Węgierska Górka :: Pozycja Bielsko :: Otmuchów - Pozycja Nysy :: Przełęcz Dukielska :: Hiszpania-Costa del Maresme NIEMIECKIE POZYCJE POLOWE:: Wąsosz - Góra :: Gola - Szlichtyngowa TWIERDZE:: Srebrna Góra - Kolejka Zębata :: Srebrna Góra - Fortyfikacje Chochołów :: Srebrna Góra - Twierdza :: Kostrzyn/Odrą :: Twierdza w Julich :: Eben Emael :: Świnoujście - Fort Zachodni :: Świnoujście - Basen U-botów FESTUNG BRESLAU 1945:: Las Osobowicki :: Linia Widawy FORTYFIKACJE CZESKIE:: Fortyfikacje czeskie :: Okolice Ostrawy :: Hlucin-Darkowice :: Okolice Trutnova KOMPLEKS "RIESE":: Walim :: Rzeczka :: Włodarz :: Osówka :: Jugowice ZASIEKI:: Zasieki - Forst-Berge :: Forst :: Zasieki - Fabryka OBIEKTY MILITARNE:: Czołgi w Ardenach :: Kędzierzyn Koźle :: Antonówka :: Działo V-3 :: Peenemunde :: Ludwikowice-Kłodzkie :: Police :: Nowogród Bobrzański :: Goczałków Górny :: D.A.G-Fabrik Bromberg :: Krąpiewo ZNISZCZONE MOSTY:: Świętoszów - wąskotorowka. :: Bytom Odrzański. :: Kruklanki-most :: Pstrąże - most na Bobrze. OBIEKTY I MIASTA ARMII RADZIECKIEJ:: Szprotawa - Lotnisko :: Kłomino :: Świętoszów :: Krzywa-osiedle :: Krzywa-lotnisko :: Kęszyca Leśna LEGNICA:: Legnica :: Rynek :: :: Panoramy :: Koszary Wojska Polskiego. :: Lotnisko :: Lotnisko 2 :: Bocznica lotnisko :: Wartownia-lotnisko :: Koszary-Lotnisko :: Koszary-Chojnowska :: Koszary-Złotoryjska :: Koszary Złotoryjska - warsztaty :: Koszary-Słubicka :: Koszary-Poznańska :: Koszary-Poznańska-Bydgoska :: Koszary-Pancerna :: Budynki P.W.S.Z. :: Wartownia P.W.S.Z. :: Cmentarz Radziecki :: Bloki :: Ruski-Sklep :: Strzelnica do rzutków. :: :: Pomniki-L-ca :: Śpiący Lew :: Pomnik-Arnian :: Pomnik-Złotoryjska :: Pomnik-Piekary W. :: Pomnik-Grenadierów. :: Kolumna :: Przybków :: :: Rozbiórki :: Rozbiórki-2 :: Browar :: Browar-Etykiety :: :: Mleczarnia-2005 :: Mleczarnia-rozbiórka-2005 :: Mleczarnia-rozbiórka-2013 :: :: Szpital Nr 4 Chirurgiczny :: Szpital Nr 2 Zakażny, Daszyńskiego :: Szpital w Lasku Złotoryjskim :: :: Rzeźnia :: :: Młynówka 2004 :: Młynówka 2005 :: Młynówka 2012 :: Młyn i Młynówka 2013 :: :: Dworzec PKS :: Dworzec kolejowy :: Torowisko na Dworcowej :: :: Nowy Cmentarz w Jaszkowie :: L-ca 1945 :: Obwodnica-schron :: Strzelnice :: Gestapo :: Obwodnica :: Autostrada :: Stare reklamy :: Lapidarium :: Chojnowska :: L-ca wczoraj i dziś :: Łaźnia-Samochodówka :: Kozi Staw :: Głogowska :: Głogowska-kuźnia :: Plan Filmowy :: Strefa Ekonomiczna :: Skwer Fryderyka Chopina :: Tranwaje w Legnicy :: Przystanek na Pocztowej :: Legnickie karczmy :: Glinianki :: Rycerska :: Jaworzyńska :: Willa Włoska :: Zamek :: :: Megasam-przebudowa. :: Barak :: Galeria Piastów :: Galeria Ferio :: Galeria Gwarna :: Hipermarket Carrefour :: Legnica - wycieczka z Włoszczowy. :: :: Huragan 23.07 2009. :: Bitwa 1945 r. :: :: Legnica-Galeria Zdjęć :: Moje video w YouTube GŁOGÓW:: GŁOGÓW :: Stare miasto 1985 :: Stare miasto 2002-03 :: Stare miasto 2005 :: Stare miasto 2008 :: Stare miasto 2010 :: Stare miasto 2012 :: Twierdza :: Park :: Tradytor kolejowy :: Ostr. Tumski :: Lűnette am Schloss See :: Bruckenkopf :: Głogów-Galeria Zdjęć BYTOM ODRZAŃSKI:: Bytom Odrzański 2004 :: Bytom Odrzański 2009/11 :: Filary mostu. RUINY PAŁACÓW:: RUINY PAŁACÓW :: Maniów Mały :: Winnica :: Dłużyce :: Zaborów :: Siedlisko :: Uraz :: Ręszów :: Gorczyn :: Gaworzyce :: Małuszów :: Małuszów-remont :: Unisław Ślaski :: Nietków :: Dziewin :: Kliczków INNE MIEJSCA:: Auschwitz-Birkenau :: Bolków - Czerwone Wzgórze :: Ratowice :: Grunwald 2010 :: :: Brzeg Dolny - Pałac :: Brzeg Dolny - Mauzoleum :: Lubiąż i okolice :: Lubiąż - Trzy Krzyże :: Szprotawa-Lotnisko :: Kłomino :: Świętoszów :: Krzywa-osiedle :: Krzywa-lotnisko :: Prochowice :: Kolektor :: Lisowice :: Malczyce-Fabryka :: Stopień Wodny Malczyce :: Malczyce-Cukrownia :: Malczyce-Odra :: :: Lubin-ruina cementowni. :: Zamek Grodziec :: Stanisławów - stacja radiowa :: Le Mont-Saint-Michel :: Wzgórze Gosań :: Wleń-Zamek Lenno :: Bagno :: Bobolin :: Zakręt Śmierci :: Świdnica :: Dziwiszów :: Snowidza :: Ostrzyca-Proboszczów :: Wałbrzych Mauzoleum :: Browar w Sobótce :: Wilków :: Oradour-sur-Glane AUTOSTRADY W BUDOWIERędzin-Autostrada A-8 NIEDOKOŃCZONE AUTOSTRADY:: Jędrzychowice-Krzywa Autostrada A-4 :: Kraśnik-Dolny Autostrada A-4 :: Jordanowo Autostrada A-2 STARE POMNIKI:: Stare Cmentarze :: Stare Pomniki 1914-18 :: Pomniki 1914-1918 :: Pomniki 1914-1918 II :: Małuszów 1866 :: Pomniki 1870-71 :: Pomniki Nadesłane :: Pomnik w J.Górze :: Pomniki Marka :: Reil :: Nielestno :: Rędzin :: Cmentarz żołnierzy 2 Armii WP MIASTA:: Koln :: Berlin :: Poznań GALERIE ZDJĘĆ :: Linki :: Ksiega Gości Wesele .:: K O N T A K T ::.
Strona istenieje od: 11.07.2001r.
Atualizowana na bieżąco. .:: W 3 C ::.
Stronę najlepiej ogłądać w rozdzielczości 1024x768 32bit dowolną przeglądarką zgodną z standardami W3 Consortium ![]() ![]() |
Linia OdryBytom Odrzański - Tarnów ByckiListopad 2011 r.Tarnów Bycki - kapliczka.
Odcinek Lini Odry w okolicach Tarnowa Byckiego przebyłem w piękny listopadowy dzień, obierając tą miejscowość za bazę startową pozostawiając tu samochód w pobliżu kapliczki. Okolice Tarnowa Byckiego.
Wpólnie z kolegą ruszyliśmy w kierunku Odry na wysokości Bytomia Odrzańskiego. Za nim dotarliśmy do niewidocznego przez mgłę wału powodziowego, zrobiliśmy trochę zdjęć plenerowych. Galeria zdjęć.
Bytom OdrzańskiMost w Bytomiu Odrzańskim.
Właściwie nie planowałem wejścia do miasta, wyłoniło się ono z mgły tak blisko, że nie sposób było zobaczyć co słychać w porcie, na przystani i na moście. Most w Bytomiu Odrzańskim.
W sumie okazało się, że na opuszczonym moście coś się dzieje. Przęsła pomalowane, a pozostałe są w trakcie piaskowania. Okazało się, że miasto będzie budowało tu molo. Wgłębiając się dalej w ten temat dowiedziałem się, że budynek stojący przy samym moście, był punktem poboru opłat za przejazd po nim. Galeria zdjęć.
Bunkier 519N 51 44'08.80" Okolice Bytomia Odrzańskiego i bunkier 519.
Po Bunkrze pozostało tylko kilka wystających z ziemi kawałków betonu, reszta została zasypana ziemią. Trudno ustalić położenie izby bojowej. Galeria zdjęć.
Schron 520Pomiędzy bunkrem 519, a schronem 521 nie zauważyłem żadnych śladów obecności schronu 520. Schron 521N 51 44'27.02" Schron 521.
Schron 521 nie ma stropu nad izbą załogi. Pozostała trochę zdruzgotana część wejściowa, ale trudno dostępna. Galeria zdjęć.
Schron 522N 51 44'41.42" Schron 522.
Galeria zdjęć.
Schron 523N 51 44'47.76" Schron 523.
523 to duży schron z w miarę dobrze zachowanym pojedynczym wejściem. na uwagę mogą tu zasługiwać betonowe kwadratowe studnie pod sztucznie nasadzane drzewa. Galeria zdjęć.
Bunkier 524N 51 44'54.67" Kawałek ściany.
524 stał sobie nad samą Odrą i prowadził ogień z prądem rzeki. Poszarpany strop.
Dziś po bunkrze pozostała jedna ściana, wbity w ziemie strop i kilka kawałków betonu. Galeria zdjęć.
Schron 525N 51 44'55.32" Schron 525.
W tym przypadku wysadzony strop wpadł do środka przygniatając korytarz wejściowy. Schron 525.
Schron 525.
Leśna aleja.
W okolicy pojawiła się ładna leśna aleja. Galeria zdjęć.
Bunkier 526N 51 44'58.20" Bunkier 526.
Bunkier 526 położony jest tuż przy leśnej alei, a jego poskręcany strop leży w jego wnętrzu. Bunkier 526.
Po izbie bojowej nie ma śladu, pozostała tylko betonowa podstawa pod M.G. Bunkier 526.
Tu widoczny jest ślad po płycie pancernej. W oddali widać już Siedliska.
W oddaali pojawiły się ruiny zamku w Siedliskach. Galeria zdjęć.
Schron 527N 51 45'03.38" Schron 527.
Tutaj strop schronu leży przed wejściem, a ściany wewnętrzne są połamane. Schron 527.
Galeria zdjęć.
Bunkier 528N 51 45'16.19" Rozlewisko.
Bunkier 528 znajduje się na drugiej lini obrony w odległości około 400 m od Odry, za widocznym na zdjęciu rozlewiskiem. Pominołem go celowo. Jakoś z nad rzeki nie ma się ochoty odbijać w głąb lądu. Bunkier 529N 51 45'08.35" Bunkier 529.
To już kolejny bunkier leżący przy samym leśnym trakcie. Bunkier 529.
Strop leży odrzucony boku, a popękany beton odsłania ładnie druty zbrojeniowe. Bunkier 529.
Boczne ściany mają dodatkowy fundament. Galeria zdjęć.
Schron 530N 51 45'12.23" Schron 530.
Schron 530 był mocno zarośnięty i zawalony gałęziami, przez co nie zachęcał do jego penetracji. Podejrzewam, że za stanowiskiem obserwacyjnym znajduje się całe pomieszczenie ze stropem. Stanowisko obserwacyjne.
W pomieszczeniu obserwacyjnym jest jeszcze ościeżnica drzwi. Galeria zdjęć.
Schron 531N 51 45'20.08" Schron 531.
Wybuch wymiótł wszystko, pozostał tylko niewielki pagórek i kilka kawałków betonu Schron 531 , resztki.
Galeria zdjęć.
Schron 532Okolice schronu 532.
Schronu nr.532 nie odnalazłem, pomimo poruszania się wzdłuż transzei. Musiał się znajdować trochę głębiej w lesie. Przyznam, że nie szukałem go bardziej interesując się pięknym widokiem na Siedlisko i ruiny widocznej już osady Ścieżyna Leśna. Zamek w Siedlisku.
Ścieżyna LeśnaHegewaldN 51 45'52.70" Ruiny Ścieżyny Leśnej.
Osada Ścieżyna Leśna prosperowała tu w raz "Drogą Pruską". Mieszkańcy pracowali w okolicznych lasach i trudnili się obsługą przeprawy promowej. Jeszcze na początku XX-wieku mieszkało tu kilkanaście osób. Ruina szamba.
Po wojnie osada była jeszcze zamieszkała, ale straciła na swoim znaczeniu kiedy zamknięto czynny do 1945 roku prom. Dziś opuszczona z ruiną jednego domu, wybudowanego raczej po wojnie i nikłymi śladami pozostałych. Stary sad.
Czas zatarł już ślady dróg, a fundamenty domów zarosły gęste krzaki. Galeria zdjęć.
Schron 533N 51 45'53.78" Schron 533.
Schron 533 leży bardzo blisko śladów po osadzie Ścieżyna Leśna. Nie ma pewności, ale mógł być w niej ukryty i zamaskowany. Bunkier 533.
Po schronie pozostał tylko zarośnięty dół i kawałek betonu. Schron 534N 51 45'53.27" Schron 534.
Na miejscu schronu pozostała tylko podłoga. Zrośnięcie drzewa z betonem.
Natomiast strop efektownie przyrósł do drzewa, wrastając się prętami zbrojeniowymi. Galeria zdjęć.
Schron 535Schronu numer 534 nie odnalazłem, ale też go nie szukałem. Na lini transzei schronu nie było. Widok z nad Odry.
Schron 536N 51 45'41.81" Schron 536.
Po schronie pozostał tylko dół i porozrzucane w koło jego fragmenty. Schron 536.
Galeria zdjęć.
Bunkier 540N 51 45'27.43" Bunkier 540.
Bunkier 540 był ostatnim obiektem z nad Odry. Bunkier 540.
Bunkier 540 był dwustanowiskowym obiektem prowadzącym ogień w dwóch kierunkach. Izba bojowa.
Wnętrze jest dostępne, Wysadzony strop przykrył go ponownie. Okno.
Ciekawym rozwiązaniem jest połączenie obu stanowisk bojowych oknem technicznym, ułatwiającym przepływ informacji i amunicji. Uszkodzona ściana.
W centralnej części bunkra widoczne są duże uszkodzenia ściany, gdzie zapewne podłożono ładunki wybuchowe. Wejście.
Jak na tak duży obiekt, znajdowało się tu tylko jedno wejście. Galeria zdjęć.
Ujście Rote Lache.
Odcinek pierwszej lini obrony Lini Odrzańskiej zakończyliśmy na ujściu lokalnego Śmiesznie Czerwonego wąskiego rozlewiska na niemieckiej mapie nazwany Rote Lache. Ujście można łatwo obejść cofając się do drogi przy 540 i dalej za dębem znajduje się droga na drugą stronę. Zabytkowy dąb.
Zaraz za 540 stoi zabytkowy dąb z starym sypiącym się już opłotowaniem. Bunkier 539N 51 45'16.19" Bunkier 539 jest za jeziorem.
Do bunkra 539 poprowadziła nas linia transzeji biegnąca wzdłuż jednego z dopływów Białej Wody. Bunkier 539.
Bunkier 539 to niewielki jednoizbowy obiekt. Bunkier 539.
Brakuje mu stropu i wejścia. Bunkier 539.
Pozycja 539 jest położona za jeziorem, linia transzei begnie przed nim po drugiej stronie. Galeria zdjęć.
Trakt PruskiTrakt Pruski.
W połowie XVII wieku w pobliżu wsi Tarnów Bycki przeprowadzono drogę, tzw. Trakt Pruski, który zapewniał komunikację z przeprawą promową nad Odrą z Siedliskiem. Trakt Pruski.
Trakt Pruski poprowadzony został nie wysokim nasypem, po terenie zalewowym Odry. W celu zapewnienia dobrych stosunków wodnych na tym terenie, wybudowano na drodze kilka nie istniejące już dziś mostków. Trakt Pruski.
Dziś trakt jest trudny do przejścia, urządzono na nim wysypisko gruzu jeszcze zapewnie w zeszłym wieku. Dodatkowo zarośnięty jest krzewami i pozostałościami popowodziowych drzew. Nie widziałem starej nawierzchni, tylko fragment bruku z polnych kamieni, ale obok traktu. Galeria zdjęć.
Schron 538N 51 44'51.14" Schron 538.
Schron 538 położony jest od drogi około 100 metrów. Jesienią jest dobrze widoczny dzięki jaśniejszym liściom klona, widać że nasadzony tu został sztucznie. Schron 538.
W obiekcie tym ocalały dwa pomieszczenia i kawałek korytarza. Stanowisko oserwatora.
Schron 538.
Zainteresowały mnie wystające z nad stanowiska obserwacyjnego dość dużej średnicy stalowe kotwy Niestety nie wpadłem na pomysł, żeby rozsunąć liście i sprawdzić czy była tu zamocowana płyta pancerna z peryskopem czy dzwon. Galeria zdjęć.
Bunkier 537N 51 44'57.69" Bunkier 537.
Ostatnim tego dnia celem naszej wyprawy był bunkier 537. Jest to trzeci bunkier na drugiej lini obrony. Pozostał jeszcze nie odkryty czwarty bunkier 528, który i teraz był nie po drodze. Bunkier 537.
On jeden zachował częściowo ślad czołowej płyty pancernej. Bunkier 537.
Nad wejściem widoczne są próby wysadzenia, ale nie wielkie. Mam wrażenie, że stojąca w nim woda ocaliła bunkier. Bunkier 537.
Bunkier posiadał stanowisko obserwacyjne, ukryte pod poziomą płyta pancerną z peryskopem. Galeria zdjęć.
Tarnów Bycki.
I tak zatoczyliśmy koło i znaleźliśmy się z powrotem w Tarnowie Byckim. Plan fortyfikacji.
24.11.2011. |
|||||||||||||||||||||
Copyright © 2001-2012 fortyfikacje.legnica.pl | Projekt i wykonanie: ITCentris |